Brexit-ballade i sigte: Britisk minister advarer om grænsebøvl

Det bliver både bøvlet, besværligt og dyrt, når varer skal ud og ind af Storbritannien efter bruddet med EU. Den højtstående minister Michael Gove toner rent flag og varsler markante ændringer for transportbranchen. Danske DFDS ruster sig til et hårdt Brexit.

Michael Gove advarer om grænsebøvl med Storbritannein i 2021. Det kan blive dyrt i kroner og mandetimer for transportbranchen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hannah McKay/Reuters/Ritzau Scanpix

Løfterne om en smart og hypermoderne grænsekontrol mellem Storbritannien og EU kan vognmænd og færgeruter godt glemme alt om.

Når briterne endegyldigt forlader EU-samarbejdet om et lille år, bliver der i stedet gammeldags køer, masser af papirer og bøvl ved grænserne.

Den besked fik transportbranchen forleden leveret af den højtstående kabinetsminister Michael Gove.

Gove advarede om, at handelsaftalerne med Europa fremadrettet vil stå over for »markante ændringer« med »uundgåelig grænsekontrol« og toldafgifter for »næsten alle«, som importerer og eksporterer varer til Storbritannien.

Det skriver The Guardian og Financial Times.

En knap så »smart border«

I kølvandet på briternes exit fra EU blev der indført en udtrædelsesaftale, som blandt andet har til hensigt at sikre en gnidningsfri overgangsperiode, inden en eventuel handelsaftale er forhandlet på plads til 2021.

Men man skal ikke forvente nogen form for særbehandling efter overgangsperiodens ophør, hvis man spørger Michael Gove.

Transportbranchen fik endelig klar besked.

Michael Gove har nu erkendt, at den nye smart border, altså grænsekontrollen som skulle forhindre grænsebøvl med EU, ikke står klar før tidligst i 2025.

Det betyder mindst fire år med mere bureaukrati og flere regninger for dem, som fremover skal fragte gods til og fra Storbritannien.

Det vækker ikke begejstring hos Elizabeth de Jong, som er politisk direktør i foreningen for fragttransport, FTA, i Storbritannien.

»Det her var en stor dosis af realisme. Det kommer til at blive meget dyrt for branchen,«  sagde hun til Financial Times efter mødet med Michael Gove.

Forberedt på hårdt Brexit

Det danske rederi DFDS kunne i 2019 mærke, hvordan usikkerheden om Brexit ramte dets indtjening negativt.

Til trods for Michael Goves direkte udmelding opfatter man stadig situationen som usikker hos DFDS, og man ønsker ikke at kommentere Michael Goves seneste udmelding, da man mener, det er »for ukonkret«.

Informationschef hos DFDS, Gert Jacobsen, oplyser alligevel til Berlingske, at rederiet ikke kommer til at ændre i de allerede igangværende foranstaltninger i forbindelse med Brexit.

Hos DFDS gør man det, man »altid har gjort«.

Og det, man altid har gjort, er at forberede sig på et hårdt Brexit, hvor risikoen for toldomkostninger og grænsebøvl bliver taget seriøst.

»Vi har hele tiden forberedt os dels på et hårdt Brexit og dels en situation, hvor der ikke er en handelsaftale, da vi ikke har nogen garanti for det,« siger Gert Jacobsen.