Brat opvågning sled på bundlinien

Regnskab. IP-telefonileverandøren Dansk Erhvervs-Telefoni begyndte 2006 med at blive sparket ud af kontoret. Den behandling smitter af på bundlinien.

På trods af mere end en fordobling af årets omsætning må Dansk Erhvervs-Telefoni erkende, at årets første måneder i det forgangene regnskabsår tog så hårdt på selskabet, at indtjeningen ikke stod til at redde.

Det blev til et knebent overskud på 28.000 kr. efter skat i 2006, hvilket er markant mindre end de 215.000 den lille ip-telefoni udbyder hev hjem forrige år.

Årsresultatet må kategoriseres som beskedent, når man tager omsætningen i betragtning, der blev mere end fordoblet til 12,7 mio. kr. i 2006 fra 5,8 mio. kr. i 2005.

Forklaringen skal findes i selskabet mildest talt tumult periode i slutningen af 2005 og begyndelsen af 2006.

- Jeg sammenligner det gerne med en gymnasieelev, der pludselig bliver smidt ud hjemmefra i midten af 1.g i stedet for at forlade hjemmet, når studentereksamen er kommet i hus i ro og mag, forklarer direktør Mikkel Munksgaard.

Anekdoten henviser til, hvordan selskabet pludselig stod uden tag over hovedet, da søsterselskabet Webpartner blev solgt til Ventelo Danmark i 2005. Det resulterede i, at Dansk Erhvervs-Telefoni, der i mange henseender havde lænet sig op ad det noget tungere og mere konsolideret firma Webpartner, pludselig stod på egne ben. Dansk Erhvervs-Telefoni skulle inden for får uger finde et nyt kontor.

- Den vigende indtjening hænger sammen med, at vi på det tidspunkt i en vældig fart skulle til at bygge et firma op igen og investere i nye lokaler, fortæller Mikkel Munksgaard.

Samtidig er der investeret massivt i medarbejderstaben, som er gået fra to i 2005 til de nuværende 11 personer i de nye lokaler på H.C. Andersens Boulevard.

Skal stadig forklareUdviklingen inden for ip-telefoni er efter de første spæde år kommet op i fart. Flere analytikere forudser, at godt halvdelen af alle små og mellemstore virksomheder om blot to år vil sværge til ip-telefoni. En interesse som Dansk Erhvervs-Telefoni godt kan mærke, men der er alligevel stadig et forklaringsarbejde.

- I pressen hører man stadig jævnligt om tekniske problemer med ip-telefoni hos forskellige selskaber og sådan sager skader jo alle i branchen, fordi man skal til at opbygge kundens tillid til produkterne, siger Mikkel Munksgaard.

Selskabet har i dag 600 erhvervskunder primært i mmv-segmentet. Ledelsen har en målsætning om at tidoble det antal i løbet af de næste fire år.



Regnskab:

i t.kr. 2006 2005

Omsætning 12.736 5.894

Egenkapital 536 438

Årsresultat 28 215

Antal ansatte 11 2