Branchen i Danmark kan ikke finde sammen

De kommercielle radioaktører er nødt til at gå sammen om at fremme radiomediet, hvis de vil overleve. Det mener mediespecialist. Talpa Radio har foreslået et nationalt bureau som i England, og SBS er med på ideen, men Sky Radio tøver og vil ikke investere.

Hvis de store kommercielle radiostationer i Danmark ikke skal bekrige hinanden til døde med evig prisdumping, usammenlignelige lyttertal og modstridende meldinger om radiomediets potentiale, skal aktørerne lynhurtigt se at finde sammen.

Det mener mediebureauet Mediaedge:cia, der tilslutter sig et forslag fra Talpa Radio om at gøre præcis som i England og til dels Finland, hvor et såkaldt Radio Advertising Bureau sørger for, at fremme hele branchens interesser.

»Hvis det danske radiomarked nogensinde skal blive sundt, så er man nødt til fra branchens side at stå sammen. Man bør derfor gøre som i England, hvor Radio Advertising Bureau med succes sælger hele mediet og oplyser, hvordan det med fordel kan bruges til annoncering,« siger Flemming Jensen, broadcast director hos mediebureauet Mediaedge:cia.

Han understreger, at det er spørgsmål om overordnet at fremstå troværdig.

Talpa-forslag
Herhjemme er det Jesper Sehested Lund, bestyrelsesformand for Talpa Radio Danmark (100FM), der har været den drivende kraft bag et dansk nationalt radioreklame-bureau:

»SBS har sagt ja til at indgå i et samarbejde. Men hvis et dansk Radio Advertising Bureau skal give mening, så skal alle de store være med. Derfor så vi selvføgelig også gerne, at Sky Radio kom med en lidt mere forpligtende udmelding om samarbejde, og at Kasper Krüger sagde ja til at investere i et fælles selskab.

For skal potentialet i radiomediet udvikles og udnyttes, så kræver det, at man investerer i at få informeret om mediet,« siger Jesper Sehested Lund.

Fællesskab
Hos SBS Broacasting anmoder senior vice president, Eric Hansen, ligeledes om, at man nu går sammen og ansætter nogle folk, der i fællesskab kan promovere branchen:

»Vi har brug for sammen at professionalisere det kommercielle radiomarked og fremme viden om annoncering i radio,« siger Eric Hansen.

Adm. direktør for Sky Radio i Danmark, Kasper Krüger, understreger, at Sky »selvfølgelig er interesseret i at samarbejde«.

»Men et konkret kontor og investering i medarbejdere står ikke øverst på ønskelisten. Vi vil ikke starte med at leje os ind på en adresse. På den måde går vi ikke med,« siger Kasper Krüger.

Flemming Jensen, Mediaedge:cia, forstår ikke, hvorfor Sky er tøvende.

»Jo længere tid, de er om at finde ud af, at det er nødvendigt, jo mere taber de. Det må virkelig være interessant for Sky at oprette et dansk Radio Advertising Bureau. At man så bagefter skal slås om lyttertal er fair nok,« siger Flemming Jensen.