Boom i annoncer på internetmedier

Der er rekordvækst i antallet af annoncer på internetmedierne. Især jobannoncer bugner. Forening anslår en annoncevækst på 30 procent for hele 2007.

Antallet af annoncer på danske internetmedier vokser eksplosivt. Ifølge en opgørelse over første kvartal 2007 fra Foreningen af Danske Internetmedier, FDIM, er der vækstrater på over 50 procent og en omsætning på 163 millioner kroner - alene på bannerannoncer.

- Med den start ser det ud til, at vi kan forvente et år med fortsat stor vækst i annonceomsætningen på nettet. Mit bud er, at vi ender omkring 30 procent, når året er gjort op, siger Christian Peytz, formand for FDIM.

Den største vækst bidrager bannerannoncerne med. Bannerannonceområdet er vokset med 56 procent i forhold til 1. kvartal 2006 og med 29 procent i forhold til 4. kvartal.

Den største omsætning hos internetmedierne ligger i kategorien markedspladser, som tegner sig for 260 millioner kroner i første kvartal. Markedspladser omfatter blandt andet rubrikannoncer, telefonbogstjenester, prissammenligningstjenester og jobannoncer.

/ritzau/