Boom i afgiftsfrie udlejningsbiler

Flere biler end nogensinde er fritaget for registreringsafgiften. De udlejes til udlændinge, men der har været eksempler på svindel. Reeksporten af bilerne er også en voksende forretning.

Boom i afgiftsfrie udlejningsbiler - 1
Læs mere
Fold sammen
De danske biludlejningsselskaber køber flere afgiftsfrie biler end nogensinde. Ifølge Told- og Skattestyrelsen satte antallet af de såkaldte valutaudlejningsbiler sidste år rekord med 7.801 afgiftsfrie biler.

Det er en stigning på mere end fyrre procent efter flere år med et stabilt antal af de specielle biler. Bilerne må kun udlejes til valutaudlændinge, der er personer, som ikke er bosat i Danmark.

Ifølge Ib Jørgensen, planlægningschef i ToldSkat i København, er stigningen overraskende. Han mener, det skyldes en stigende reeksport af bilerne, der stadig sælges langt billigere i Danmark, når man ser bort fra registrereringsafgiften, som er den klart højeste i Europa.

»Når vi ser så stor en forandring, er der enten tale om et hul i lovgivningen eller en omgåelse af reglerne,« siger han.

Der er intet ulovligt i at reeksportere biler ud af Danmark. Men det er en sag, som man helst ikke vil tale om i den danske bilbranche, fordi bilproducenterne har forsøgt at standse reeksporten af deres biler fra Danmark. Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger skyldes stigningen muligvis, at udlejningsselskaberne beholder bilerne i langt kortere tid end tidligere. Det kan forklare den pludselige stigning, da det kan være vanskeligt at få øje på et helt nyt marked for udlejning af biler til valutaudlændinge.

I ToldSkat København har man fået øjnene op for andre former for svindel med registreringsafgiften. Efter åbningen af Øresundsbroen har myndighederne set en del sager, hvor naboer har meldt naboer for at køre rundt i biler med svenske nummerplader. En arbejdsgruppe har siden december sidste år arbejdet med dette særskilte problem, og ifølge Ib Jørgensen er arbejdsgruppen ved at lægge sidste hånd på en rapport, der afdækker potentialet for svindel med registreringsafgiften.

»Der er i allerhøjeste grad grund til at tro, at reglerne kan udnyttes,« siger Ib Jørgensen.