Bonnier gør klar til dansk bredbåndsfjernsyn

Skandinaviens største medieselskab køber sig ind i dansk firma for at levere TV via bredbåndsnettet fra elselskaberne. De første aftaler ventes offentliggjort om få uger.

Læs mere
Fold sammen
Skandinaviens største medieselskab, Bonnier, gør klar til at levere TV via bredbånd i Danmark. Allerede om få uger vil de første danskere kunne se med.

Bonnier Entertainment, som blandt andet omfatter Svensk Filmindustri, har købt aktiemajoriteten i FastTV.net som led i en styrket satsning på underholdning leveret via de fiberkabler, som elselskaberne nu er i gang med at lægge ned. Her kan TV, video-på-bestilling, internet-forbindelse og telefoni samles i ét superhurtigt kabel, og de gamle telefonlinier kan kappes.

Claus Michael Drastrup, der er direktør for og medstifter af FastTV.net, vil ikke oplyse, hvad Bonnier har betalt, men han er glad for at have mediegiganten i ryggen:

»Det er afgørende, når man vil arbejde i hele Skandinavien at have en industriel aktør med. Bonnier får nu tilført indhold, som er helt afgørende for både økonomi og strategi i bredbåndsfjernsyn,« siger han fra Stockholm, hvor kontrakten blev indgået.

FastTV.net har brugt det seneste år på at forhandle rettigheder med både danske og internationale TV-kanaler, så de kan leveres via bredbånd i stedet for ad de normale kabelveje.

Første aftaler snart klar
De første aftaler om levering ud til kunderne forventes offentliggjort om få uger, og ifølge Claus Michael Drastrup er den første danske forbruger »på« allerede i denne måned.

I hele Skandinavien - Danmark, Norge og Sverige - har lige nu kun 4.000 husstande de nødvendige fiberkabler for at kunne modtage signalerne.

»Vi er tidligt ude men ikke for tidlige ude. Det er en meget lille forretning nu, men den har en fantastisk spændende fremtid. Udviklingen går ekstremt hurtigt, og energiselskaberne er interesseret i at udvikle en helt ny struktur, der er konkurrencedygtig,« forklarer Claus Michael Drastrup.

Populært sagt trækker elselskaberne kablerne, og så skal andre levere indholdet.

Et antal projekter
Administrerende direktør for Bonnier Entertainment, Torsten Larsson, vil ikke sætte dato på, hvornår den store udrulning sker, men han kalder det »interessant og spændende at se, hvordan FastTV udnytter distributionsmulighederne«.

»Teknikken er nu klar, og i takt med at bredbåndsnettet bygges ud, vil man få endnu flere TV-kanaler, hvor man selektivt kan vælge ud. Vi har et antal projekter undervejs i Danmark og tror på infrastrukturen. Men den skal først udbygges, og forbrugerne skal overbevises om, at de skal bytte det nuværende ud med noget, der er bedre. Så så hurtigt går det nok ikke,« siger han til Berlingske Tidende.

Hver husstand skal have en særlig boks, som kobles på fibernettet. I den såkaldte IP-TV-boks (hvor IP står for internet-protokol, da alle signaler går via internet) er der stik til fjernsynet (og selv 20 år gamle apparater vil virke), flere computere og telefonen. Alle dele kan bruges på samme tid.

Ifølge Torsten Larsson vil Bonnier i år gennem datterselskabet SF Anytime »lancere video-på-bestillingstjenester hårdere i især Sverige og Norge«.

»Hele udviklingen er realiseringen af, hvad man drømte om for nogle år siden, da IT-bølgen gik højest. Dengang var der bare ingen kunder,« konstaterer Claus Michael Drastrup fra FastTV.net.

Bonnier Entertainment har 1.200 ansatte og omsatte i 2002 for 3,4 milliarder svenske kroner.