Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev lukkes

Mediekoncernen Bonnier Business Publishing A/S har besluttet at lukke Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev. Det er konsekvensen af, at Bonnier Business Publishing A/S nedlægges som selvstændigt forretningsområde i koncernen. Medarbejderne er chokerede.

Magasinet Penge & Privatøkonomi, der også ligger i Bonnier Business Publishing A/S, overføres til Bonnier Publications A/S.

Bonnier ønsker fremover at have færre og større forretningsenheder og øget fokus på indtjeningen. Indtjeningspotentialet på sigt for Børsens Nyhedsmagasin og Økonomisk Ugebrev er ikke tilstrækkeligt stort, og derfor bliver de afviklet, fastslår Bonnier i en pressemeddelelse. Beslutningen kommer til at koste 60-70 ansatte jobbet - formentlig fra 1. juni. I de kommende dage vil de ansatte forhandle med ledelsen, men der er ikke umiddelbart udsigt til, at nogle af medarbejderne kan flyttes til andre stillinger i koncernen, siger tillidsrepræsentant på Børsen Magasiner Vibeke Vestergård, der er chokeret over beslutningen.
- Det er første gang i dansk pressehistorie, at man nedlægger en udgivelse, der giver overskud, og vi står helt uforstående over for beslutningen. For nylig gik vi i gang med at finde nye alliancepartnere, uden at ledelsen har sendt noget signal om, at vi stod over for lukning. Det kommer helt uden varsel, så vi er noget chokerede, siger Vibeke Vestergård.
Børsens Nyhedsmagasin kører med et overskud på omkring 3 procent af magasinets omsætning, men det er ikke nok for Bonnier-koncernen, der opererer med resultatkrav på 10-15 procent af omsætningen.
Trods den lavere indtjeningsgrad vil Nyhedsmagasinet alligevel få et overskud på to millioner kroner i år, viser den seneste prognose. Blandt andet på den baggrund har redaktionen besluttet at arbejde for at udgive et nyt erhvervsmagasin.
- Børsens Nyhedsmagasin har givet overskud under den igangværende krise på mediemarkedet, hvor andre seriøse medier bløder på bundlinjen. Vi har en af landets stærkeste redaktioner og står kommercielt klar til ny vækst. Vi beklager, at Bonnier ikke ønsker at indfri vækstpotentialet, men det vil vi nu gøre selv. Vi er overbevist om, at der findes et marked for et stærkt erhvervsmagasin i Danmark, siger ansvarshavende chefredaktør Mikael Lindholm.
/ritzau/