Boeing stopper leveringer af Dreamliner

Boeing fortsætter produktionen af de fejlramte 787ere, men venter med at levere flyene, indtil de igen har fået godkendelse fra luftfartsmyndighederne.

Personale fra Boeing, All Nippon Airways samt flymyndighederne U.S. National Transportation Safety Board og Federal Aviation Administration undersøger den 787 Dreamliner, som onsdag 16. januar måtte foretage en sikkerhedslanding i Takamatsu i Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: ISSEI KATO

Flygiganten Boeing siger fredag, at alle leverancerne af flytypen 787 Dreamliner er stoppet, indtil firmaet får svar fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på, hvordan man skal forholde sig til problemerne med de fejlramte batterier, der tvang luftfartsselskaberne til at indstille alle flyvninger med de nye fly i denne uge, skriver Reuters.

- Produktionen af 787erne fortsætter, men vi vil ikke levere flyene, før vi får godkendelse fra luftfartsmyndighederne, siger talsmand Marc Birtel.

Luftfartsmyndigheder i både Europa, Japan og Indien har besluttet at følge de amerikanske myndigheders beslutning om at holde fly af typen 787 på jorden i ubestemt tid. I Europa er det kun de polske flyselskaber der stadig har 787-fly i luften.

Beslutningen kommer efter en serie af uheld med batterierne på 787-fly de seneste par uger. Ved det seneste måtte et Dreamliner-fly i det japanske flyselskab All Nippon Airways flåde nødlande på en flyvning på vej til Tokyo. Flyselskabet meddelte, at instrumenterne ombord på flyet indikerede, at der var en batterifejl, som betød, at en række nødsignaler gik i gang.

Det japanske transportministerium omtalte efterfølgende episoden som »meget alvorlig« - et ordvalg som ifølge Reuters normalt bruges i luftfartsbranchen om hændelser som kunne have ført til en ulykke. Boeing 787-flyvene er nu groundet, indtil tekniske undersøgelse har klarlagt, hvad der forårsager batteri-problemerne.

Ifølge Reuters er det første gang, at et amerikansk produceret passagerfly har fået flyveforbud i USA siden 1979, da et flystyrt med et McDonnell Douglas-fly i Chicago fik dødelig udgang.

Flere eksperter peger på, at det netop er den teknologi som adskiller »drømmeflyet« fra konkurrenterne, som nu giver problemer. Boeing 787 bruger hidtil usete mængder af elektricitet, cirka fem gange så meget et som et almindeligt jetfly. Det betyder, at mindre af den energi, der bliver produceret i flymotorerne, bliver kanaliseret over til flyets styresystemer. Til gengæld er flyet i højere grad afhængig af lithium-batterier, som hurtigt kan skabe elektricitet - men som også nemt kan overophede og gå i brand. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

- Det her er ikke mindre problemer. Det handler ikke om en kaffemaskine eller flyets underholdningssystem, der ikke fungerer som ventet. Det kan blive dyrt og tage lang tid, siger Henry Harteveldt, der er flyanalytiker ved Hudson Crossing i San Francisco til Bloomberg.BNB