B&O: Rekordresultat trods skuffende salg

Bang & Olufsen har været dygtig til at holde omkostningerne i ave og forbedre dækningsgraden på koncernens produkter. Det er ifølge koncerndirektør Peter Thostrup forklaringen på selskabets rekordresultat i regnskabsåret 2006/07 trods en skuffende udvikling i omsætningen.

- Omsætningsvæksten har ikke været helt, som vi havde håbet på, men resultatet er større, end det vi havde sagt. Det skyldes tilbageholdenhed med kapacitetsomkostningerne og en positiv udvikling i dækningsgraden, siger Peter Thostrup til RB-Børsen.

Han tilføjer, at den højere dækningsgrad i høj grad kommer fra en ændring i produktmikset, hvor B&O er begyndt at sælge flere af de mere givtige produkter. Direktøren har også en forklaring - eller rettere tre forklaringer - på den skuffende udvikling i salget.

- Der er tre ting, som ikke er lykkedes for os. For det første har vi haft flere produkter, som er forsinkede, så indtjeningen er udskudt til første kvartal i år. Mange af de butiksåbninger, som vi havde planlagt, lå først i slutningen af regnskabsåret og bidrog derfor ikke i så høj grad til indtjeningen. Desuden udviklede det britiske marked sig ikke, som de skulle, siger Peter Thostrup.