BMW venter ny rekord

Den bayerske bilproducent BMW klarer sig bedre end større konkurrenter. Amerika er nu et større marked end Tyskland.

BERLIN

BMW er ikke Tysklands største bilproducent, men den mest succesrige. Mens Folkevognsfabrikkerne skal spare fire milliarder euro (30 mia. kr.) frem til 2008, og Mercedes' kvalitetsry går ned ad bakke, træder den bayerske koncern på speederen og regner med, at 2004 bliver et rekordår.

Det kom frem ved præsentationen af regnskabet for 2003 i går i München. BMW-gruppen overgik sidste år alle tidligere salgstal med 1,1 million køretøjer af mærket BMW, Mini og Rolls-Royce, et plus på 4,5 pct.

Den stærke euro førte ganske vist til et minus i omsætningen på 2,1 procent til 41,5 milliarder euro (308 mia. kr.), og overskuddet gik ned med 3,6 pct. til 1,9 mia. euro (14 mia. kr.). Men renset for valutasvingninger ville omsætningen være steget med 4,2 pct., sagde BMWs chef Helmut Panke.

BMW har også den fordel frem for f.eks. Folkevognsfabrikkerne, at forbrugerne står i kø for at købe koncernens produkter - i hvert fald uden for Tyskland. I USA gik afsætningen frem med otte pct. til 277.000 biler. Amerika er dermed for første gang et vigtigere marked for BMW end Tyskland, hvor usikkerheden blandt borgerne har ført til en let tilbagegang på 0,9 pct. til 256.000 køretøjer.

Og mens Folkevognsfabrikkerne må nedlægge op mod 10.000 stillinger, erklærede Panke i går, at BMW »også i 2004 vil skabe nye arbejdspladser«. Koncernen har ingen problembørn og behøver derfor »ingen yderligere spareprogrammer«, hed det.