Bluff eller bingo?

Er branding bluff eller er det et værktøj, der giver bingo.



Det var overskriften, som 55 selvstændige, var

samlet under onsdag aften til en konference i København arrangeret af netværket Ildsjæle og ErhvervsBladet. I panelet

deltog direktør Lasse Bauer, FairBranding, Morten Bo Therkelsen, brand manager i DSB, Kasper Egelund fra mærkevareproducenten

Vipp og Kim Bach fra kommunikationsbureauet The Message.



- Branding er egentligt bare et navn. Det handler om at vise holdninger, selvstændighed

og værdier. I har som selvstændige en unik mulighed. I behøver ikke genere en bestyrelse eller direktør,

men kan tage jeres egen beslutning om, hvordan I vil brande jeres virksomhed, fortalte Lasse Bauer indledningsvis.



Og det fik

samtlige deltagere mulighed for. En klassiker til netværksforetagendet Ildsjæles møder er introduktionen, hvor

der skal blødes op over for de nærmeste sidemænd.



Allerede ved introduktionen af virksomheden, var man i

gang med aftenens emne: Når man fortæller om sig selv og sin virksomhed, er det en måde at sælge sig selv

på. På samme måde forsøgte oplægsholderne i løbet af aftenen at sælge hver sit budskab,

og det hele mundede ud i en livlig (og planlagt) debat. Deltagerne reagerede især på Kim Bachs oplæg. Han var opponenten,

der mente, at branding er rent bluff.



Han postulerede, at direktører alt for ofte bliver fascinerede over varm luft,

fordi de selv er lidt kedelige. Ganske overraskende var flere af deltagerne enige og mente, at branding var blevet drevet så

vidt, at det i nogle tilfælde kom til at overskygge forretningen.



En af gæsterne til mødet var Susanne Bjerre

fra Check One Two, der deltog i et Ildsjæle-arrangement første gang. Hun startede virksomhed i august og var blevet

anbefalet at deltage i arrangementet af Vipp.



- Jeg synes, at det er meget spændende at høre om, hvilke branding-muligheder,

der er, for jeg har ikke arbejdet med det før. Vi har lige vundet en designpris, og det skal jeg jo nok udnytte, fortalte hun.



Ildsjæle

kunne, da debatten var slut, konstatere, at deltagerne havde været tilfredse med arrangementet. For Susanne Bjerres vedkommende

betød det, at hun ville indskrive sig som medlem i Ildsjæle efterfølgende.