Bliv attraktiv

Tilskuddene et stort set væk, markedet nærmer sig med endog meget hastige skridt et mætningspunkt, og det er ikke længere

noget særligt at have en mobiltelefon. Det har de fleste i vore dage, og man kan efterhånden også tale i den på

offentlige steder uden at blive nidstirret, nærmest som om man havde trådt i noget.


Mobiltelefonen er blevet til

et ganske almindeligt og meget anvendeligt stykke kommunikationsværktøj; men i takt med, at mobiltelefonanvendelsen er

blevet afmystificeret, har markedet også ændret dramatisk karakter.


Ikke bare er markedet ved at nå et mætningspunkt.

For eksempel tegnede Telekædens 63 butikker 20.000 færre abonnementer i 2001 end i 2000. Og det bliver ikke bedre i indeværende

år, hvor kæden budgetterer med 110.000 nye abonnenter. Men det viser sig faktisk også, at privatabonnenterne taler væsentligt

mindre i takt med, at nyhedens interesse bliver mere og mere fjern. Der småsnakkes og chattes mindre, og ofte ligger de private mobiltelefoner

længe i tasken uden at blive brugt.


Samtidig skyder nye forhandlere op som paddehatte, og det er især operatørerne,

som åbner nye telebutikker, mens de uafhængige forhandlere har stramme tider. De vil ikke alle overleve. Teleanalytiker

John Strand siger i dag i ErhvervsBladet, at halvdelen af de uafhængige forhandlere vil dø, inden der er gået to

år, men det er samtidig klart, at så store omvæltninger vil få en effekt for forbrugerne af mobiltelefoni.

Udbyderne lægger ikke det mindste skjul på, at hvor det før handlede om volumen, så handler det i dag om

at tilkæmpe sig de attraktive erhvervskunder, som bruger mobiltelefonen flittigt. I en dynamisk virksomhed betyder mobiltelefonregningen

mindre, hvis mobiltelefonen kan medvirke til at få hverdagen til at fungere bedre.


Teleudbyderne ved godt, at hvis de skal

klare sig i fremtiden, skal de have fat i de gode kunder og tilbyde dem avcancerede totalteleløsninger, der går langt

ud over at sælge dem et dumt stykke hardware.


Det skal man som slutbruger vide og forberede sig på. Jo mere man udnytter mobilteleløsningerne,

des bedre behandling og service vil man få hos udbyderne. Det må være moralen af historien om de nye tider i mobiltelefonbranchen.