Blandede bolsjer hos Hanstholm Køkken

Mindre køkkenproducent går i minus efter et år på godt og ondt med projekt-ordrer.

Hanstholm Køkken A/S i Vildsund har haft et blandet år.

På en og samme tid har større projekt-ordrer været med til at holde omsætningen oppe samtidig med, at de også har belastet regnskabet i en grad, så virksomheden med under et halvt hundrede medarbejdere er gået i minus.

- Vi indgik tidligere en række større, længerevarende entrepriser på inventar til køkken, bad og garderober i forbindelse med flere store projekter. Det var til fast pris, og vi blev overhalet af de kraftige prisstigninger på råvarer, der satte ind i december 2006 og, som fortsatte et år frem, forklarer direktør Poul Kongsgaard, Hanstholm Køkken.

Bølgen i VejleDen nordvestjyske køkkenproducent har dog ikke tænkt sig at trække sig ud af kontraktmarkedet.

Tværtimod er Hanstholm Køkken med i to markante jyske projekter. Det ene er Skagen Nordstrand, der består af en hel række af nye boliger inddelt i tre kategorier.

Det andet er »Bølgen« på Vejle Havn, hvor lejlighederne i de to første bølger står klar til indflytning medio 2009.

Til begge projekter leverer køkkenproducenten inventar til køkkener og bad. Især Vejle-projektet er specielt i og med, at der er tale om skræddersyede køkkener, hvor Henning Larsen Architects har designet lågerne.

- Det er dét, der gør os anderledes i den danske køkkenbranche. Vi fremstiller alt selv. Derfor har vi også evnen og styrken til at skræddersy køkkener til det enkelte projekt, hvis det ønskes, siger Poul Kongsgaard.

16 butikkerHanstholm Køkken er imidlertid langt fra lig med kun kontraktmarkedet. Herhjemme eksisterer der 16 butikker, som sælger fabrikkens køkkener. Kun den ene butik ejer virksomheden selv. Resten er baseret på franchise.

På spørgsmålet, om virksomheden, i lighed med køkkenmastodonten HTH, har overvejelser om at overtage alle butikker selv, svarer direktøren:

- Man kan slet ikke sammenligne os med HTH. Deres butikker er langt større. Vores er mindre butikker, der er mere velegnede til entreprenørtyper. I øvrigt er vores franchisemodel baseret på et blødt koncept. Vi sidder hverken på lejemål eller udstillinger.

Selv om branchen her og nu mærker en afdæmpet efterspørgsel, har Hanstholm Køkken valgt at tackle situationen offensivt. På fabrikken er der investeret fire mio. kr. i et nyt lakeringsanlæg.

Investeringen skal, ifølge Poul Kongsgaard, ses i lyset af en stigende trend i retning af, at kunderne efterspørger lakerede køkkener. Ikke færre end 54 procent af virksomhedens låger er i dag malede. Otte procent er tilmed højglanslakerede. Finerede og laminerede køkkenlåger tegner sig i dag for blot 15 procent hver.