Björn Borg vil åbne butikskæde i Danmark

Ekspansion. Fra næste år skal det populære Björn Borg-tøj ikke kun forhandles af udvalgte tøj- og sportsbutikker. Importøren vil fyre yderligere op under det kraftigt voksende salg med egne butikker, der ikke skal sælge andet end Björn Borg-produkter.

Tøjfirmaet Björn Borg gør nu klar til at erobre endnu større andele af det danske tøjmarked.

Det ellers anonyme grossistfirma SOS Distribution Network, som har eneret på forhandlingen af Björn Borg-tøj i Danmark, vil næste år åbne de første af i alt 15-20 egne butikker, der kun vil sælge Björn Borg-produkter.

Tiltaget kommer efter en periode med kraftig vækst i salget hos SOS Distribution Network, der alene i år forventer at sælge 1,5 mio. stykker Björn Borg-tøj, hvilket er godt 50 procent mere end sidste år.

Væksten kan ikke mindst tilskrives underhylere. Boxershorts fra Björn Borg er vel omtrent mere populære i dag, end den langhårede svensker, der har lagt navn til det succesrige tøjmærke, selv var, da han i 1970’erne og 1980’erne vandt Grand Slam-turneringer på stribe.

I dag er SOS Distribution Network en ren grossistvirksomhed uden butikker. Man importerer, markedsfører og sælger Björn Borg-tøj til omkring 600 detailbutikker og –kæder, men vil altså fremover sætte sig på en større del af forsyningskæden. - Med egne butikker vil få bedre markedsføringsmuligheder direkte over for kunderne og samtidig er vi sikre på, at kunne have en hel kollektion – og ikke kun boxershorts – på hylderne. Vi er klar med de første butikker i efteråret 2008, siger Ole Damm, indehaver af SOS Distribution Network.Sand guldåre Ole Damm kunne sidste år fejre sin virksomheds 20 års jubilæum med konstateringen af, at hans aftale med Björn Borg er en sand guldåre. Omsætningen var sidste år 76,9 mio. kr. med et overskud før skat på 29,9 mio. kr. I år forventes de tal at vokse til henholdsvis 150 mio. kr. og ”40-50” mio. kr. Det hele skabes af kun 10 fastansatte medarbejdere udover Ole Damm og hans kone. 90 procent af omsætningen i SOS Distribution Network hentes på Björn Borg-produkter, mens resten stammer fra salg af tøj af det ligeledes svenske SOS-mærke. For 2008 ventes en vækst i omsætningen på 25 procent. Det er i øvrigt ikke kun i Danmark, at Björn Borg-koncernen har fremgang. Efter stor vækst på flere markeder de senere år har virksomheden – som Björn Borg selv intet har at gøre med længere – opnået en markedsværdi på den svenske børs på cirka 3,5 mia. svenske kr. Klik her og læs stort portræt tøjkøbmanden Ole Damm