Bjørneløftet i Dubai

Danfoss' årlige topledermøde løb af stablen i Dubai i maj. På podiet stod der en bjørn, som virksomheden havde erhvervet i Berlin. Nysgerrig? Læs om virksomheden, der de seneste ti år har befundet sig i toppen af Berlingske Business Magasins Imageanalyse.

Det var ikke kun topledelsen fra industriikonet Danfoss i Nordborg, der skulle ude at rejse, da Danfoss kaldte til global ledersamling i Dubai i maj.

Koncernchef Niels Bjørn Christiansen havde taget sin navnefælle og maskot med til Dubai. Den store glasbjørn havde i det forgangne år været en del af interiøret på direktionsgangen på 10. sal i hovedsædet, og den var oven i købet blevet sendt af sted, før ledelsen selv rejste.

Så da alle Danfoss’ topchefer mødtes i det store konferencerum i Dubai for at gøre status og tale om strategi og det kommende års mål og prioriteter, bød bjørnen på podiet velkommen med labberne højt hævet. Det går da også godt for Danfoss, der beskæftiger 22.796 medarbejdere på verdensplan – heraf 5.512 i Danmark. I 2013 omsatte virksomheden 33,6 mia. kr.

Bjørnen blev erhvervet sidste, da Danfoss’ årlige ledersamling var henlagt til Berlin. Her er byens vartegn netop en bjørn. Og bjørnen spiller sin helt egen rolle i Danfoss’ strategi.

»Vi er blevet meget globale, og i det daglige er vi spredt for alle vinde. Derfor er det vigtigt, at vi bevæger os i den samme retning. Og det bruger jeg møderne til,« siger Niels B. Christiansen.

»Vi får talt om, hvor vi er på vej hen, hvad vi prioriterer, og hvad vi ikke prioriterer. Vi får lavet en fælles plan, så alle ved nøjagtigt, hvad vi har for mål det kommende år, så vi får skabt synlige resultater. Møderne ender med, at vi giver hinanden håndslag på det,« siger Niels B. Christiansen.

Og netop her kom Berlin-bamsen til at spille en rolle. Alle skrev nemlig deres navn på den »som et symbol på, at de tilsluttede sig strategien.«

Maskotten kom med til Dubai, fordi der var kommet nye ledere til, og de forpligtede sig på samme vis, som deres øvrige kolleger havde skrevet under på.

Rejsen fra Orlando til Dubai

Som global virksomhed holder Danfoss ledersamlingerne rundt om i verden. Det er en af måderne, hvorpå de kan bevare det internationale perspektiv, pointerer Niels B. Christiansen.

Sidste år valgte man Berlin, fordi Danfoss virkelig havde fået gang i Tyskland. Året før var man i Beijing, da fokus var på Danfoss’ vækst i Kina.

I år var mødet henlagt til Dubai, fordi det logistisk ligger godt for alle Danfoss’ direktører. Men selvfølgelig også, fordi regionen, der dækker Mellemøsten og Afrika, er interessant for Danfoss.

»Vi har muligheder for at bidrage med løsninger, så vækst og urbanisering kan ske på en energieffektiv måde. Der er muligheder inden for blandt andet aircondition og fjernkøling, ligesom Dubai står over for at skulle energirenovere store dele af sin bygningsmasse i de kommende år,« siger Niels B. Christiansen.

Det var det fjerde Global Management Meeting, siden han i 2010 lancerede strategien Core & Clear i Orlando i USA. Strategien udstak retningen for koncernen frem mod 2015.

I strategien udgør klima og energi den overordnede ramme for koncernens aktiviteter. Inden for denne ramme fokuserer Danfoss på sine kerneforretninger, som defineres som forretningsområder, hvor Danfoss allerede indtager eller er tæt på at indtage en første- eller andenplads på det globale marked.

Mødet i Dubai var lige så vigtigt for koncernen som mødet i Orlando.

»Nu er fundamentet klart, og nu skal vi bygge ovenpå. Vi tager næste skridt på vores rejse. Vi har stadig fokus på vækst, men sætter også mere fokus på branding, marketing og salg. Vi har fået en masse gode resultater ud det, vi satte i værk i Orlando,« siger Niels B. Christiansen.

Danfoss vil netop investere i områder som branding, marketing og salg, ligesom virksomheden investerer i nye vækstlommer som for eksempel i Tyrkiet. Danfoss har også dannet en stærk alliance med tyske SMA på solenergiområdet. Det viser, at virksomheden har den finansielle styrke til at positionere sine kerneforretninger som nummer et eller to på de markeder, hvor den opererer.

Imagedrømme

Når kun tre procent af Danfoss’ omsætning kommer fra Danmark, skulle man umiddelbart mene, at det ikke var så vigtigt, hvordan Danfoss ligger i Berlingske Business Magasins Imageanalyse. Men Niels B. Christiansen er stolt over, at virksomheden ligger så højt og har befundet sig i top 10 de seneste ti år. Det har kun tre virksomheder præsteret.

Så i stedet for at fokusere på, at den danske omsætning er så lille, siger han:

»Vi har 25 procent af vores medarbejdere i Danmark. Det er vigtige 25 procent af vores medarbejdere i og med, at i Danmark befinder mange af vores overordnede ledelses- og innovationsfunktioner.«

Omdømmet er også vigtigt i forhold rekruttering af unge mennesker, understreger han og betoner:

»Men det også vigtigt i forhold til politikere. De bemærker vores position, og det betyder, at vi rangerer højt på deres agendaer som en spiller, man både gerne lytter til og gerne vil have med i en dialog. Det er helt klart en rolle, der er god at have. Både med hensyn til at få de rigtige medarbejdere, og fordi det betyder, at vi kan være med til at påvirke vores samfund i den retning, som vi gerne vil have.«

»Jeg bruger en del krudt på det og vil gerne bidrage. Det kan vi tillade os som et familieejet selskab med et langt sigt. Jeg behøver ikke altid sige, at jeg skal se effekten af det, jeg gjorde her i formiddag, i eftermiddag. Vi må gerne arbejde på den lidt længere bane. Jeg tror også, at det er derfor, at vi konsistent ligger godt Imageanalysen. Det betyder også meget for vores medarbejdere. Det giver loyalitet at arbejde for en virksomhed som har et godt omdømme,«

Det giver en masse.

Samtidig har Danfoss i stigende grad fokus på også at have et godt omdømme andre steder i verden. I Danmark er ambitionen at være blandt de ti bedste, mens omdømmet i de kommende år skal styrkes globalt.

»Vi har et godt omdømme i Rusland og i virkeligheden også i Kina. Vi arbejder med at løfte vores omdømme i USA, hvor vi er oppe imod nogle af de allerstørste virksomheder i verden. Det tager selvfølgelig lang tid. Men opkøbet af Sauer Danfoss betyder at vores omdømme er stigende,« vurderer Niels B. Christiansen.

Det er Danfoss’ ambition at ligge blandt de ti bedste i Danmark og så samtidig arbejde for at komme højere op uden for landets grænser.

Berlingske Business Magasin havde fotograf Uffe Weng med på Niels B. Christiansens rejse til årets ledersamling i Dubai, så derfor tag på billedrejse i Dubai. God tur.