Bjørn Borg bliver børsnoteret

Tennisspilleren Bjørn Borgs image i Sverige er ikke, hvad det har været, men hans navn kan sælge produkter - og nu bliver det børsnoteret.

Bjørn Borg  bliver børsnoteret - 1
Tennisstjernen Bjørn Borg, der sikrede sig den legendariske Wimbledon-pokal fem gange i streg, lægger navn til lidt af hvert ¿ f.eks. dette kvindeundertøj, der er blevet vist frem i Illum i Danmark. Foto: Svend Åge Mortensen og Scanpix Fold sammen
Læs mere
Den tidligere svenske tennisstjerne Bjørn Borg, der bl.a. vandt fem Wimbledon-titler i træk, går på børsen.

Fra i dag noteres firmaet bag modemærket Bjørn Borg på den svenske børs. Det sker, når selskabet Worldwide Brand Management (WBM) har fået placeret 450.000 nye aktier. Noteringen, der giver nye aktionærer 33 pct. af WBM, skal skaffe kapital til videreudvikling af varemærket, der sidste år gav et salg i fem produktområder i syv europæiske lande på over 600 mio. svenske kr.

Børsnoteringen er blevet modtaget med en vis undren i Sverige, hvor aviserne bl.a. morer sig med at fortælle, at de færreste aktiekøbere - og i hvert fald de færreste købere af modevarerne med hans navn - overhovedet var født, da Bjørn Borg toppede sportsligt i 1970erne.

Imageproblemer
Bjørn Borg er et omdiskuteret navn hinsidan, hvor han ofte forbindes med skatteflugt, stofmisbrug og rodet privatliv, og tidligere i år måtte han lide den tort ved retten i Stockholm endnu en gang at blive erklæret svensk skatteborger.

Skattevæsenet konstaterede, at i hvert fald Borgs kone siden i fjor og hans barn bor på en mondæn adresse på Strandvejen i Stockholm - og at familien således næppe som opgivet bor i skattelyet Monaco.

Faktisk har Børn Borg i dag officielt kun navnet til fælles med det nye, børsnoterede selskab.

Han tabte selv i sin tid en formue på at gå ind i modebranchen, og i dag er det hans forældre, der officielt modtager al royalty - p.t. ca. 10 mio. kr. årligt - på, at WBM sælger »Bjørn Borg«-artikler.

WBMs adm. direktør Nils Vinberg er bedøvende ligeglad med, at Bjørn Borgs image er noget slidt i hjemlandet.

»De, der køber artiklerne i dag i Sverige, forbinder knapt nok navnet med tennisspilleren, men det gør man ude i Europa, og der fungerer navnet som den rene døråbner,« siger han.