Bitter statistik for den klassiske bitter

Salget af cognac og whisky er røget til tops i Irma efter afgiftslettelsen i efteråret. De Danske Spritfabrikker føler sig dog ikke truet.

Afgiftsnedsættelsen på spiritus har givet københavnerne smag for ædlere drikke som cognac og whisky, mens flere vender ryggen til den klassiske danske snaps og bitter.

Det viser en salgsstatistik fra Irmas cirka 60 butikker i Storkøbenhavn. Efter at spiritus blev billigere 1. oktober, er Irmas whiskysalg mere end fordoblet. Også cognac-salget er strøget til tops, mens klassiske akvavit-mærker som Rød Aalborg og Brøndum er røget helt ud af top ti listen over de mest solgte spiritus produkter.

»Vores samlede salg målt i styk er steget med næsten 50 procent i fjerde kvartal i forhold til samme periode i 2002. De bedre kvaliteter har oplevet et boom. Kunderne bruger ikke bare afgiftsnedsættelsen til at købe mere, men også til at købe bedre,« siger indkøbschef Hans Christian Ipland fra Irma.

Med noget der ligner en national ydmygelse for snapse-landet Danmark, er det den norske Linie Akvavit, der topper Irmas salgshitliste.

Og det er tilsyneladende ikke kun Irma kunder, som har fået smag for norsk snaps. Hos importøren Hans Just melder salgsdirektør Peter Karberg om rekordfremgang for Linie Akvavit.

Ydmygelsen understreges af, at italienske Fernet Branca for første gang har overhalet Gammel Dansk på Irmas salgshitliste.

Ingen bekymring
Den norske snapsesucces og den italienske førsteplads i bitter vækker dog ikke den store bekymring hos salgs- og marketingsdirektør Christian Ubbesen fra De Danske Spritfabrikker. Med de kendte Aalborgsnapse som fundamentet har De Danske Spritfabrikker hidtil siddet på omkring halvdelen af spiritussalget herhjemme.

»I kraft af afgiftsnedsættelsen har vi haft en positiv slagsudvikling i 2003. I første halvdel af året var salget vigende med en nedgang på omkring fire procent,« siger han.

At produkterne fra de danske spritfabrikker glider den gale vej ned gennem hitlisten af de mest solgte produkter hos Irma, får ikke de bekymrede panderynker frem hos Christian Ubbesen.

»Jeg tror ikke, Irmas kunder er repræsentative for befolkningen,« siger han.

Den opfattelse understøttes af produktchef Flemming Askov fra Dansk Supermarked.

»I de sidste tre måneder har vi solgt dobbelt så mange flasker, men fremgangen er nogenlunde jævnt fordelt på kategorier, der højst tale om mindre krusninger,« siger han.

Christian Ubbesen hæfter sig ved, at De Danske Spritfabrikker fastholder sin markedsandel på akvavit- og bitterområdet. At spiritusmarkedet vokser en del hurtigere i andre produkter, betyder at De Danske Spritfabrikker står lidt svagere, når man ser på det samlede spiritusmarked, men i den sammenhæng skal man huske på, at salget af snaps og bitter fortsat er langt det største delmarked, påpeger Christian Ubbesen.