Billund venter ny passagerrekord i år

Optur. Lufthavn led under salget af Maersk Air og Muhammed-krisen i fjor. I 2007 venter lufthavnschefen at runde to mio. passagerer og slå ti år gammel rekord.

2006 blev på grund af følgerne af salget af Maersk Air og et tab på 70.000 passagerer som følge af Muhammed-krisen et yderst turbulent år for Billund Lufthavn. Men i år venter lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen, at lufthavnen har genvundet kampformen så meget, at der sættes ny passagerrekord.

- Vi har først og fremmest været præget af strukturændringen i Maersk Air og Sterling, og den har vi lagt bag os nu. Derfor tror jeg på ny passagerrekord svarende til over et par millioner passagerer i år, siger Jørgen Krab Jørgensen.

Den vestdanske lufthavn nåede sit foreløbige højdepunkt med et passagertal på 2,05 mio. rejsende i 1997, en fordobling på fem år, men oplevede sivende trafiktal i de følgende år kulminerende med den internationale luftfartskrise efter terrorangrebet på USA 11. september 2001. I 2003 nåede Billund lavpunktet med godt 1,6 mio. passagerer på et tidspunkt, da det gjorde ondt i forbindelse med investeringen i den nye terminal til over 800 mio. kr.

Maersk Air var indtil Sterlings køb af det kriseramte selskab i september 2005 den dominerende udenrigsoperatør i Billund. Lufthavnen har i en periode været hårdt ramt af tabet, indtil andre operatører tog over.

Sårene efter Maersk AirMen andet halvår af 2006 bragte flere opmuntringer, blandt andet at KLM øgede flyvningen på lufthavnens absolutte hovedrute, Amsterdam, og satte større fly ind. Det har forøget kapaciteten med cirka 40 procent. Cirrus/Lufthansa, Cimber Air og Sun-Air of Scandinavia er sammen med årets store udenrigsnyhed Ryanair de øvrige væsentlige udenrigsoperatører.

- Selv om det har gjort ondt, tror jeg, det er sundt for virksomheden at få flere operatører ind og få fordelt flyvningen på langt flere selskaber. Vi har nu kunder, der grundlæggende har deres udbud af ruter på plads fra årets begyndelse, siger Jørgen Krab Jørgensen.

Chartertrafik vil vokseLufthavnens samlede passagertal faldt i 2006 med næsten 100.000 passagerer fra 1,98 til 1,88 mio. passagerer, et fald på fem procent. Indenrigsrutetrafikken tegnede sig for det største fald med 29,8 procent til 117.648 passagerer, hvilket hovedsageligt skyldes, at feederruten fra Aalborg er ophørt.

Udenrigsrutetrafikken faldt med 3,6 procent til 838.550 passagerer og chartertrafikken med 1,9 procent til 906.360 passagerer. Her er faldet trods Muhammed-krisen begrænset til under 18.000 passagerer, fordi der er fremgang på destinationer i Spanien, Grækenland og Bulgarien.

Spanien var med en fremgang på 22.626 til 282.356 passagerer det store nummer efterfulgt af Tyrkiet, der ellers røg med i faldet efter Muhammed-krisen. Nummer 11 på listen, Italien, ventes at blive et stort hit i 2007 og rykke kraftigt på listen. Fire charterselskaber har fly til italienske destinationer, hvortil kommer, at Sterling og Ryaniar har ruter til henholdsvis Rom og Pisa.

- Generelt kan vi se, at charterudbuddet vokser i 2007. Eksempelvis øger Star Tour med 7500 sæder og har meddelt, at selskabet vil til at flyve oversøisk i år. Også selskaber som Bravo Tours og Øster Lindet Rejser planlægger at sende flere passagerer af sted fra Billund, siger Jørgen Krab Jørgensen.

Billund Lufthavn oplever fortsat fremgang på luftfragtområdet, hvor godsmængden steg med 7,5 procent til næsten 56.000 ton i fjor.