Billund lægger katastrofeår bag

Læs mere
Fold sammen
Billund Lufthavn er efter en årrække med konstant nedgang på vej mod det bedste passagertal i flere år. Danskerne

er igen blevet trygge ved at flyve, de har økonomi til at rejse, og billetterne er blevet billigere.



Lufthavnschef Jørgen

Krab Jørgensen er belært af især følgerne af 11. september-terroren i USA i 2001 forsigtig med at udtale

sig om resten af året, fordi han ved, påvirkninger udefra hurtigt kan få kurven til at knække i negativ retning.



Med

stærke tal fra en af de store chartermåneder, juli, ser lufthavnen dog ud til at være på vej mod 1,8 mio.

passagerer i år, hvormed halvdelen af det tabte terræn fra jubelåret 1997 med ca. to mio. passagerer synes at være

vundet tilbage. I fjor nåede provinsens største lufthavn bunden med godt 1,6 mio. passagerer men har alene fra januar

til juli haft knap 1,1 mio. passagerer.

Frem i alle kategorier

Lufthavnen har især tabt charterpassagerer inden for

de senere år, men hjulpet af generelt større rejselyst og det dårligere vejr i den første del af sommeren

er fremgangen i juli på hele 32 pct. til 119.399 charterrejsende. For hele året er fremgangen på mere beskedne 12,5

pct. til 481.223 passagerer.



Den fortsatte fremgang i rutetrafikken til europæiske lufthavne bærer fortsat den største

del af en samlet vækst i årets første syv måneder på 148.750 passagerer, idet udenrigsruterne går

frem med 19,4 pct., 82.681 passagerer, til 509.029 rejsende.



Hele 2003 var der 727.023 passagerer på udenrigsruterne,

så der er udsigt til en betydelig vækst.



I 1997 nåede indenrigsruterne nær 300.000 passagerer, men med Storebæltsforbindelsen

blev det tal mere end halveret og har bidraget til den samlede nedtur. Også her er der fremgang, idet 15,5 pct. flere passagerer

bringer indenrigstallet op på foreløbig 91.528 passagerer i år.







Økonomien i bedring



Billund

Lufthavns regnskab har de seneste to år været belastet kraftigt af først store ekstraordinære afskrivninger

på den tidligere passagerterminal og dernæst store afskrivninger på den nye lufthavnsterminal samt renteudgifter

på det 850 mio. kroner dyre projekt. Det har givet negative resultater før skat på henholdsvis 107,8 og 44,0 mio.

kr. i 2002 og 2003.



- Økonomisk er det naturligvis et stort plus for os, at passagererne er vendt tilbage. Afskrivningerne

er fortsat store i papirpenge, men vi får et meget mindre underskud og et klart bedre cashflow end i vore forsigtige budgetter.

Vi holder fast i at være den billigste og mest effektive lufthavn, og derfor har vi heller ikke planer om at hæve priserne,

siger Jørgen Krab Jørgensen.



For at klare det voksende antal ferierejsende har Billund Lufthavn som tidligere mandet

op med omkring 80 medarbejdere i sommerperioden, men for at begrænse de faste omkostninger har lufthavnen i en periode bedt

de ansatte om at arbejde over for at klare presset. Selv om de ansatte har været spændt hårdt for, er chartertrafikken

hidtil foregået uden de store gnidninger.



Også på fragtsiden har Billund Lufthavn vendt en tilbagegang på

knap fem pct. i fjor til fremgang, idet der er et plus på 23,2 pct. til godt 26.500 ton fra januar til juli. Det skyldes hovedsageligt

tekstilvarer.