Billigste mobil-abonnementer er ukendte

De billigste mobil-abonnementer findes hos de små og for de fleste mennesker ukendte selskaber viser undersøgelse lavet af Forbrugerinformation. Club Blah Blah, Telepassport, Tellmore og Tiscali har priser i den lave ende.

Læs mere
Fold sammen
Af Rolf Pedersen

Man bør kigge sig lidt omkring på det brogede mobil-abonnements marked, før man vælger hvilket selskab, der skal have pengene hver måned. Forbrugerinformations undersøgelse af 61 abonnementer viser, at det er de små og ukendte selskaber, der har de billigste priser og ikke de selskaber, som reklamerer i døgndrift. De store firmaer har dog også nogle konkurrrencedygtige priser - men det er på deres ukendte abonnementsformer.

Forskellene i priserne er voldsomme; op til flere hundrede procent. Og de små selskaber Club Blah Blah, Telepassport, Tellmore og Tiscali har udelukkende billige abonnementer, mens hovedparten af abonnementerne hos Sonofon, TeleFona, TDC og Orange i den dyre ende.

Hos Orange kan man få det ret ukendte abonnement Orange Traditionel. Ifølge Telestyrelsens prisoversigt er Orange Traditionel 17-30 procent billigere end de billigste Orange abonnementer, hvis man har et lille til middelstort forbrug - mellem ét og fem minutter om dagen.

Orange reklamerer bare ikke for Orange Traditionel i aviser og på TV, og abonnementet er næsten umuligt at finde på Oranges web-sted www.orange.dk.

Ringer man til Oranges automatiske telefonsvarer, henvises der kun til de øvrige, dyrere Orange løsninger.

Sonofon er også meget diskret med sit billigste abonnement, Sonofon Variant Hjemmezone. Det er vanskeligt at finde abonnementet på Sonofons internet-hjemmeside www.sonofon.dk. I Sonofons reklamekampagner på TV markedsføres blandt andet det kostbare Sonofon Variant, uden at Sonofon Variant Hjemmezone, der gør produktet langt billigere for visse forbrugertyper, nævnes med et ord.