Billigere at sende ost til USA end til Jylland

Danske firmaer med eksport til USA kan score en betyelig gevinst på grund af lavere transportomkostninger end ved distribution i Danmark. Det udnytter Bornholms Andelsmejeri.

Mindre og mellemstore danske firmaer kan med fordel udnytte lavere transportomkostninger ved eksport med f.eks. containerskibe. For der er penge at spare i forhold til distribution på hjemmemarkedet.

Det er Bornholms Andelsmejeri, der producerer 4.000 ton gul ost og 1.000 ton Danablu-ost om året, et glimrende bevis på.

»I f.eks. USA er markedet så stort, at jeg og mine konkurrenter ikke behøver at løbe hinanden i bedene og presse hinanden på priser. Jeg får simpelthen bedre priser hjem i udlandet end ved at sælge mine varer i Danmark,« siger direktør Per Olesen.

Hans regnestykke viser, at det koster Bornholms Andelsmejeris eksportselskab St. Clemens mellem 20 og 30 øre mindre at eksportere et kg ost til USA end distribuere det til Jylland.

Bornholmske oste har i en årrække solgt rigtig godt især i Japan og USA. Men også markederne i Canada, Mexico, Sydamerika, Mellemøsten og EU er solide aftagere af specialprodukterne fra klippeøen. Langt størstedelen eksporteres, dvs. mellem 85 og 90 procent.

Landsrekord
Bornholms Andelsmejeri omsatte i det seneste regnskabsår 2003-04, der netop er offentliggjort, for 229 millioner kr. Nettoresultatet blev på 21 millioner kr. Dermed har selskabet sin størrelse taget i betragtning mejeribranchens bedste indtjening. Giganten Arla Foods omsatte for 47 milliarder kr. og fik et nettoresultat på en milliard kr.I en årrække har mejeriet betalt sine andelshavere - i dag 71 mælkeproducenter - væsentlig højere afregningspris end f.eks. Arla.

»Vores samlede afregningspris er 20 procent højere end Arlas,« fastslår Per Olesen.

Borholms Andelsmejeri lever af afsætning af special- og nicheprodukter. Faldende valutakurser, bl.a. dollar, samt øget konkurrence har ifølge Per Olsen ført til ti procent lavere priser for de store europæiske spillere på eksportmarkederne verden over .

»Men vi har stort set kunnet fastholde indtjeningen på eksportmarkederne. Vores priser er kun kun faldet med cirka en procent i det seneste regnskabsår,« fastslår Per Olesen fra Bornholms Andelsmejeri.