Billigere at lease privatbilen

Det er hundedyrt at eje en bil, og hvis man regner det hele med, så er det i visse tilfælde billigere at lease. Desuden slipper man for bekymringer over dækskifte, service og større reparationer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Leasing er ved at blive et populært alternativ til at købe og eje bil. I USA er det et kæmpe hit, men endnu er det ikke voldsomt udbredt blandt private herhjemme.

Firmaet Bilpriser.dk har således for Berlingske Tidende regnet ud, at man kan spare omkring 800 kroner om måneden ved at lease eksempelvis en Ford Focus 1,8 Trend Stationcar i stedet for at købe den. Er der tale om en Ford Fiesta, kommer besparelsen op på 1.000 skattefrie kroner - om måneden.

Regnestykket tager alle udgifter til benzin, forsikringer, værdiptab, ejerafgift med videre med og bygger på 20.000 årlige kilometer.

Markedsanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk siger da også, at »leasing ligner en god deal. Det kan godt betale sig i mange tilfælde,« siger han.

Direktør Kenneth Lund fra Ford Credit siger, at de oplever en stigende interesse blandt private for at lease biler.

Ford har for tiden to leasing-modeller. På den ene betaler man 20 pct. af bilens nypris, plus en sum hver måned. Eller - fra 1. oktober - en model, hvor man betaler en fast pris hver måned uden »udbetaling«. Det giver for en Ford Fiesta en pris på 2.240 kr. om måneden med moms og det hele.

Når bilen efter tre år leveres retur igen, må den dog ikke have større buler, stenslag i forruden, brandhuller i sæderne eller andre skader.Direktør for Dansk Automobilhandler Forening (DAF) hedder Preben Kjær. Han anslår, at en fjerdedel af alle personbiler på de danske landeveje er leaset, og antallet er stigende.

»Leasing kan godt være billigere end at købe en bil for lånte penge. Det er økonomisk attraktivt at lease i visse situationer, men meget afhænger selvsagt af, hvordan man finansierer bilen, og hvilke leasingtilbud man kan få,« siger han.

»Men der er meget vanetænkning i det her,« siger Preben Kjær og peger på, at mange fortsat mener, at ens bil »skal man da eje.«

Direktør Tim Albertsen fra ALD Automotive har 12.000 firmabiler kørende på de danske veje, og han oplyser, at firmaer kan lease en Peugeot 307 med fem døre og 1,6 liters motor for 4.000 kr. om måneden med moms. Det gælder, hvis man leaser i fire år og kører 15.000 kilometer om året. Går man op på en leasingperiode på fem år, falder prisen til 3.900 kr. om måneden, mens prisen stiger til 4.600 kroner, hvis der er tale om 20.000 årlige kilometer.

»Det er uden udgiften til benzin og lyder måske umiddelbart af meget. Men det er faktisk ikke mere, end det koster at holde bil selv,« siger Tim Albertsen.En analyse fra »Bilpriser.dk« viser da også, at det er dyrere at eje bil i Danmark.

I det regnestykke tages alle udgifter ved fire års ejertid og 20.000 kilometer årlig kørsel med. Det vil sige alle låneomkostninger, estimeret værditab, grøn ejerafgift, forsikring, benzin, service og dæk. Udgifterne gøres op som de samlede udgifter ved at eje og køre bilen samt udgiften på måneds- og kilometerbasis.

Analysen viser, at den samlede, gennemsnitlige udgift ved at eje den samme Peugeot 307 er på 5.520 kr. om måneden, svarende til 3,49 kr. pr. kilometer. Det er med benzin, mens selv hvis den post trækkes fra, er leasingprisen konkurrencedygtig.

Ud over at spare penge er der en række andre fordele ved at lease frem for at eje.

Man får eksempelvis som hovedregel en erstatningsbil ved serviceeftersyn, fuld service, løbende vedligeholdelse, ingen risiko for ekstraordinære værditab, administration af samtlige bilomkostninger afregnet månedligt på én faktura, brændstofkort med rabatter hos de førende benzinselskaber, 100 procent driftsgaranti i hele leasingperioden, nødhjælp-service og ansvars- og kaskoforsikring betalt.