Bilindustriens globale tilbagegang har kostet 38.000 arbejdspladser – indtil videre

Bilsalget på verdensplan er på tilbagegang. Efter et årtis vækst har producenterne nu sparekniven fremme i jagten på optimeret profit.

Dieter Zetsche, mangeårig topfigur i Daimler, hvor han både har siddet som adm. direktør og bestyrelsesformand. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLEMENS BILAN

Fra Kina til Storbritannien. Til Tyskland, Canada og USA har bilproducenterne gennem de seneste seks måneder i alt skåret 38.000 arbejdspladser fra.

Men det er muligivis kun begyndelsen.

Dieter Zetsche, den afgående topchef i Daimler-koncernen, der står bag Mercedes og en lang række andre brands, varslede onsdag kommende nedskæringer, der skal forberede selskabet på en omvæltning af branchen uden sidestykke, skriver Bloomberg.

»Industrien kigger lige nu ned i riffelløbet forud for en periode, hvor vi forventer en markant nedgang,« vurderede John Murphy, analytiker ved Bank of America Merill Lynch, på en kongres i Detroit i den forgangne uge.

Tempoet for stagnationen på det kinesiske bilmarked kalder han desuden for »en stor overraskelse.«

Jobs bliver skåret fra globalt

Bilproducenter er lige nu i færd med alt fra af at skære nogle enkelte poster fra til helt at lukke og slukke fabrikker over hele verden. Fyringsrunder sker også blandt de menige medarbejdere på gulvet.

Det sker som en direkte effekt af skrantende salgstal fra verdens to største bilmarkeder, Kina og USA.

Kernen af bilproducenter er i gang med at omstille sin fremtidige produktion til at være el- eller selvkørende biler. Mandag annoncerede Ford, at de vil sløjfe 7.000 jobs globalt. Det vil betyde en fyring af 10 pct. af deres funktionæransatte på verdensplan.

Salgsnedgangen kan risikere at blive forværret yderligere af den igangværende handelskrig mellem USA og Kina. En lobbyorganisation, der repræsenterer 12 af de største bilproducenter, har advaret om, at tariffer på biler kan sætte op mod 700.000 amerikanske arbejdspladser på spil.

Humor mellem konkurrenter trods branchenedtur

Daimlers pensionsmodne topchef, Dieter Zetsche, har arbejdet i bilbranchen i så mange år, at han er blevet et ikon i branchen. En del af hans kultstatus stammer fra 00erne, hvor han optrådte som frontfiguren, »Dr. Z,« i en serie Chrysler-reklamer, der primært blev vist i USA og Canada.

Med udgangspunkt i de gamle reklamefilm har BMW valgt at tage lidt gas på ham. De har fået produceret en video, der fremstår som en reklame, hvor hovedrollen spilles af en, der ligner Dieter Zetsche til forveksling. Han er skaldet med et gevaldigt hvalros-overskæg fuldstændig som Daimlerbossen.

Det er sidste arbejdsdag. Han forlader virksomheder efter mange år. Trykker hænder, smiler og får klappet de folk på skulderen, han skal, inden han køres hjem af en chauffør i en luksuriøs Mercedes.

Da han træder ud foran sit hus, åbner han sin carport og racer ud i den nyeste BMW i8 sportsvogn, hvorefter teksten »Endelig fri« ruller henover skærmen.