Bilforhandlere: Kunderne efterspørger infrastruktur og klarhed om afgifter

Når en bilforhandler står med en kunde, som overvejer at købe en elbil, kan forhandleren være sikker på én ting: Kunden stiller masser af spørgsmål og ofte spørgsmål, som bilforhandleren heller ikke kan svare på. Autobranchen opfordrer ny regering til at finde svarene hurtigt.

I 2030 skal det ifølge den nye socialdemokratiske regering være slut med at sælge benzin- og dieselbiler i Danmark. Til gengæld indeholder aftalen ikke ét ord om, at der i 2025 skal være én million elbiler i Danmark, sådan som det ellers var fremme fra flere sider i valgkampen.

Men uanset tempoet i elektrificeringen af biltransporten, er der lang vej endnu, hvis man spørger de danske bilforhandlere. Det har deres brancheorganisation, Autobranchen i Danmark, gjort i en ny medlemsundersøgelse, som netop er gennemført.

Af undersøgelsen, som 141 bilforhandlere har svaret på, fremgår det, at det fortsat kun er forholdsvis få, 29 procent, af forhandlerne, som rent faktisk sælger elbiler. Knap halvdelen forventer dog at have elbiler i udstillingslokalet efter 2020.

Salget af elbiler ligger i øjeblikket på lidt under 300 biler om måneden i Danmark.

Årsagen til, at kunder vælger at skifte til en elbil, er, at det er mere miljøvenligt, billigere, og at de gerne vil være en del af den grønne omstilling. Men idealisme gør det ikke alene.

Fire ud af fem af de bilforhandlere, der sælger elbiler, oplever, at potentielle elbil-kunder stiller langt flere spørgsmål, end andre kunder.

De spørgsmål, der går igen, handler om økonomien i en elbil, herunder afgiftssituationen, om der er tilstrækkeligt med ladestandere, batteriets levetid og rækkevidden af bilen, for eksempel i frostvejr, og så spørger mange også til bilens værditab.

Bilforhandlerne ser derfor en række udfordringer ved at få gang i salget af elbiler, og nævner især uvidenhed og usikkerhed omkring afgiftssystemet, ventetider på nye biler og bilernes rækkevidde på en opladning.

På spørgsmålet om, hvad der skal til, for at få flere elbiler på gaden, svarer bilforhandlerne, at det først og fremmest handler om, at bilerne skal have bedre batterier og dermed længere rækkevidde, kortere ladetid og flere ladestandere og først på fjerde- og femtepladsen lavere pris og at fjerne afgiften på elbiler.

Ifølge direktør i Autobranchen i Danmark, Gitte Seeberg, handler det dog ikke om, at afgifter ikke har betydning for elbilsalget, men det handler mere om, at der er klarhed og stabilitet omkring afgiftssystemet, og at det ikke bliver lavet om igen og igen, end det handler om, hvorvidt der skal betales afgifter. Og så handler det i høj grad om teknologien og infrastrukturen omkring ladestationer og elsystemet.

Hun opfordrer derfor den nye regering til at skabe stabile rammevilkår omkring den udskiftning af bilparken, som skal ske over de næste ti år.

»De to store spørgsmål, som kunderne og bilforhandlerne står med, er, om rammevilkårene bliver stabile, altså om man kan regne med, hvordan afgiftssystemet bliver, og hvor besværligt det bliver at bruge elbilerne,« siger Gitte Seeberg.