Bilfabrikker skruer op for danske priser

Nye biler bliver dyrere i Danmark. De høje danske afgifter har hidtil fået bilfabrikanterne til at sænke priserne, men nu hæves de til europæisk niveau.

Bilfabrikkerne tager sig bedre betalt end tidligere, når de afsætter en bil på det danske marked, som er belagt med nogle af de højeste afgifter på biler i verden. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Tidligere var Danmark det billigste land i EU for biler uden afgifter, og priserne var i gennemsnit 10 procent lavere end i andre EU-lande. I dag er den rabat forsvundet og erstattet af et prisniveau, som ligger 1,5 procent over det europæiske gennemsnit. Det viser en undersøgelse fra EU-Kommissionen, som hvert år kigger nærmere på priserne på biler før afgifter.

Paradoksalt nok skyldes udviklingen blandt andet, at staten med en afgiftsreform i 2007 især gjorde det billigere at købe mindre og mere miljøvenlige biler i Danmark:

- Der er ingen tvivl om, at bilfabrikkerne ikke længere giver så gode tilbud på de små biler, der kører langt på literen. Men det er selvfølgelig træls, at staten finansierer en afgiftslettelse, og bilfabrikkerne så løber med pengene, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk.

I brancheorganisationen Bilbranchen, der organiserer en del af de danske bilforhandlere, mener direktør Elly Kjems Hove, at udviklingen kan betyde, at det bliver billigere at få repareret biler herhjemme, fordi bilfirmaerne ikke behøver at tjene så meget på reparations- og reservedelsområdet i det såkaldte eftermarked.

/ritzau/