Big Brother slår rekord på nettet

Interessen for Big Brother på nettet er så stor, at Big Brother forventes at blive det mest besøgte web-site i Danmark i denne uge. Mandag blev der vist over fem millioner Big Brother-sider frem på bigbrother.dk og Opasia. Og det kan mærkes på trafikken når pigerne er i bad.

Det er ikke kun på TV at interessen for at kigge ind til de 10 beboere i BigBrother-huset er stor.

På premieredagen søndag havde BigBrothers web-adresse 1,2 millioner sidefremvisninger og mandag hele 4,8 millioner sidefremvisninger. Hertil skal lægges henholdsvis 100.000 fremvisninger søndag og godt 600.000 mandag som besøgte BigBrother via TeleDanmarks Opasia-portal.

Salgsdirektør Morten Brøgger, TDC Internet - som er selskabet for TeleDanmarks internetaktiviteter -, oplyser at de 5,6 millioner sidefremvisninger i mandags dækker over cirka en halv million brugere, der altså i gennemsnit har set 10 sider hver på en af de to adresser.

Dermed ser det ud til at internet-portalen Jubii.dk bliver slået af førstepladsen, som den mest besøgte internet-adresse i Danmark. En førsteplads som Jubii.dk med få periodiske undtagelser som eksempelvis under Tour de France har siddet stabilt på siden man indførte officielle målinger i marts 1998.

"Internetaktiviteterne er gået over al forventning. Hvis den her trafik fortsætter bliver Bigbrother.dk det mest besøgte danske internetsite i løbet af ugen," siger Morten Brøgger, der også oplyser at man på trafikstrømmen kan se, hvor og hvornår der er mest besøg.

"Der hvor pigerne går i bad, fra ni til ti når der er varmt vand kan vi godt se en sammenhæng. Der var vi oppe at toppe på 3.000 der inde var på samme tid."

Den store interesse for Bigbrother på nettet skal nu bruges til at sælge danskerne bredbåndsforbindelser.

"Skal vi være førende internetleverandør skal vi være med når markedet rykker sig. Og det gør det her. Den anden grund er at skaffe noget indhold til bredbåndsnettet. Alle har snakket om, at der skal rulles bredbånd ud til alle. men ingen har forklaret hvad det skal bruges til. Så her er noget at bruge sit bredbånd til," siger Morten Brøgger, der bekræfter at TDC Internet vil bruge BigBrother i en reklamekampagne der skal sælge hurtige internetforbindelser og bredbånd til danskerne.

"Det vil man opleve og efterspørgslen vil vokse når man har noget at bruge det til derhjemme," siger Morten Brøgger.

Hos TvDanmark der sender BigBrother er direktør Jesper Sehested-Lund også begejstret.

"Her er endelig en begivenhed, der for det første kan generere en pokkers masse trafik, og som også er langvarig. Det kører simpelthen i 100 dage. Jeg tror TeleDanmark Internet med Bigbrother satser på, at få folk til at indse, at de skal have bredbånd eller ISDN-forbindelser."

Sehested-Lund understreger at BigBrother fra start var tænkt som mere end et tv-program.

"Bigbrother bliver et mediefænomen, og vi kan se fra andre lande, hvor programmet har kørt, at det har været noget af det absolut bedste til at få folk til at gå på nettet. Det er selvfølgelig også baggrunden for at TeleDanmark Internet har været interesserede i at betale et ret betydeligt beløb for at få lov til at være med i det her. Det er første gang i Danmark at man står med et koncept som har et meget, meget betydeligt indtægtspotentiale på andre platforme end bare det at sælge reklamer og sponsorater som, bliver vist på tv. Det er forretning på en helt anden måde og det er også nødvendigt, for det kan ikke finansieres alene du fra en snæver beteragtning om, at der bare skal reklamer og sponsorater på tv-skærmen. Dertil er investeringen for stor," siger Jesper Sehested-Lund, som dog også har måttet mærke en lidt negativ konsekvens af interessen for at følge de 10 indespærrede deltagere i Bigbrother-huset.

Også fra tv-stationens egne computere lokkede de ansatte nemlig ind for at følge live-transmissionen på nettet og det fik TvDanmarks net-forbindelse til omverdenen til at bryde ned.

"Derfor har vi måttet sige, at de er nødt til at lægge en dæmper på interessen selvom vi er kede af af sige det. Vi skal trods alt have sendt e-mails og andet rundt," siger Jesper Sehested-Lund.