Betalings-TV er fremtiden

Allerede i 2005 vil indtægter fra eksempelvis abonnement overhale reklameindtægterne og betalings-TV vil dermed blive den vigtigste indtægtskilde for europæiske TV-kanaler, viser en ny rapport fra ZenithOptimedia ifølge Brand Republic, oplyser Viasat Medianews.

Rapporten vurderer, at indtægter fra reklamer vil aftage til en realvækst på 33 pct. fra 2003 frem til 2012. Det skal sammenlignes med en vækst på 43 pct. i de foregående år. Betalings-TV vil derimod vokse med hele 58 pct. i samme periode.

ZenithOptimedia siger, at TVs andel af reklameomsætningen har sneget sig ind på aviserne, således at der er 33 pct. til hver mediagruppe. Men Europas public service broadcastere har ikke helt fået andel af denne vækst, idet de reklamefinansierede public service broadcastere har oplevet, at deres andel af reklamemarkedet er faldet fra 24 pct. til 17 pct. i de fem største markeder. jjm