Beskyttelse af hjerterne

Læs mere
Fold sammen
Et design er formgivningen og udseendet af et produkt. Når du har fået en god idé, som du gerne vil videre med, eller står med et færdigt produkt klar til markedsføring, har du brug for at sikre dig bedst muligt i forhold til samarbejdspartnere og konkurrenter på markedet.

Det er vigtigt, når man som iværksætter bevæger sig ud i det ukendte, at ''baglandet'' er iorden - at det produkt man har, ikke må efterlignes af andre. Så kan man koncentrere sig om det vigtige, nemlig forretningen.

For Rikke Landi var at bygge en strategi op - når man opnår beskyttelse på sit produkt, ved man også at det er unikt. Udover at designet skal være nyt, er det en betingelse for beskyttelse, at designet har "individuel karakter". Det vil sige, at helhedsindtrykket af det ansøgte design skal adskille sig klart fra helhedsindtrykket af andre kendte design.

Designbeskyttelse kræver altså en vis kreativitet i forhold til allerede kendte produkters udseende og formgivning.

Designbeskyttelsen dækker et produkts formgivning og udseende. Produkter der kan beskyttes efter designloven, kan f.eks være maskiner, emballager, møbler, tøj, legetøj, værktøj, fødevarer, skærmbilleder på en computer, ikoner, skrifttyper m.v. En del af et produkt kan også beskyttes, f.eks et bordben.

Også dekorationsmotiver (ornamenter), f.eks mønstrene på tekstiler, tapeter og beklædning, kan designbeskyttes.

Rikke Landi har også beskyttet sit varemærke - Ugly Duckli.

Kilde:Patent- og Varemærkestyrelsen