Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin lægger stilen om

Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin lægger stilen om og udkommer fremover hver fredag. Den 20. august er der premiere med øget fokus på »det professionelle Danmark«.

Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin lægger stilen om - 1
Læs mere
Fold sammen
Danmarks ugentlige nyhedsmagasin til erhvervslivets topchefer, specialister og rådgivere gennemfører nu en omlægning, der skal gøre bladet mere relevant og brugervenligt i forhold til målgruppen.

Når Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin den 20. august skifter udgivelsesdag bliver det med langt større fokus på »det professionelle Danmark« samt aktivering af læserne i form af netværksarrangementer og ikke mindst mere løsningsorienteret journalistik. Endelig forkortes navnet til Berlingske Nyhedsmagasin.

»Vi skifter fra mandag til fredag af to enkle årsager. Dels har vores læsere mere tid til at læse i weekenden, og dels er fredag den dag, der passer bedst til det, vi fremover vil med bladet,« siger administrerende direktør, Gregers Wedell-Wedellsborg.

Ifølge chefredaktør Flemming Højbo indebærer det blandt andet, at Berlingske Nyhedsmagasin (BNY) i langt højere grad skal fokusere på den kernegruppe, bladet skriver om og for - som internt omtales som »de professionelle«.

»Vi vil i stigende grad skrive om de mennesker, der styrer Danmark og så vil vi gerne motivere vores læsere. Det er ikke tilstrækkeligt at påpege problemer - vi vil være magasinet, der angiver løsninger,« siger Flemming Højbo.

Ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg betyder den ny offensiv, at bladet i højere grad end tidligere vil fokusere på det private erhvervsliv - frem for det offentlige.

Som det gælder for stort set alle magasiner af nyhedsmagasinets type, så hedder det også om BNY, at der vil blive lagt vægt på den »perspektiverende« og »kritisk konstruktive journalistisk«.

Men Flemming Højbo lover, at bladet er klar til at prioritere skarpere:

»Vi vil i endnu højere grad koncentrere os om de store historier. Mellem-historierne bliver skrællet væk. Og hver uge vil i stigende grad bære præg af en markant cover-story, hvor der gåes i dybden med historien og ikke mindst mennesket knyttet til,« siger han.

Den gyldne middelvej
Begge chefer understreger, at BNY ikke pludselig skal til at være skinger i tonen. Læserundersøgelser i foråret og fokusgrupper i maj og juni har vist, at det er den gyldne middelvej, der efterspørges.

»Det er ikke nok at forarge. Og vi skal ikke kun skrive om skandaler for skandalernes skyld. Skriver vi for eksempel om Enron, så er målet at fortælle om konsekvenserne og måske vigtigst af alt: Hvordan man bygger en organisation, så man undgår samme situation,« siger Flemming Højbo.

Med udgivelse af magasinet op til weekenden håber ledelsen, at de helt store historier i bladet vil danne grundlag for opfølgningsartikler hen over weekenden i Berlingske Tidende, der dog arbejder adskilt fra Nyhedsmagasinet.

»Men det kan være svært at lave tværredaktionelle samarbejder, så vi har ikke defineret de store programerklæringer,« siger Flemming Højbo.

I forbindelse med offensiven følger en markedsføringskampagne udarbejdet af reklamebureauet Bates. Målet er at styrke oplaget for Berlingske Nyhedsmagasin, som faldt i 2003, men som nu er på vej tilbage. I det senest halvår er løssalget begyndt at gå en anelse bedre og samtidig ses der en lille fremgang i fastholdelse af abonnenter.

»Det handler ikke om vækst for enhver pris, men lønsom vækst,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der ikke vil afsløre detaljer om økonomien i BNY - andet end, at der er »opbakning« i koncernen til at investere i en langsigtet plan for at få magasinet oven vande igen. Meldingen skal ses i lyset af, at 2003 ikke ligefrem var noget jubelår for magasinet. Udover oplagsnedgang svigtede også annoncesiden.

»Men det går nu væsentligt bedre end sidste år,« er svaret fra Gregers Wedell-Wedellsborg.