Berlingske går frem

Stigende omsætning og omkostningsreduktioner sikrede Berlingske-koncernen fremgang for tredje kvartal i træk. Ejeren, den norske Orkla-koncern, har fortsat problemer med sine kemi-investeringer.

Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Økonomien i Berlingske-koncernen fortsætter de gode takter. Selv om tredje kvartal sæsonmæssigt er et svagt kvartal, lykkedes det alligevel at fastholde fremgangen på bundlinjen fra årets første seks måneder. Det viser regnskabet for årets første ni måneder. Koncernomsætningen steg med 5 pct. og bidrog sammen med fortsatte omkostningsreduktioner til resultatforbedringen.

»Siden annoncemarkederne begyndte at udvikle sig positivt i midten af sidste år, har vi nu på rullende 12-måne-ders basis forbedret resultatet med mere end 100 mio. kr.,« siger Berlingskes koncernchef, Joachim Malling.

Han understreger, at konkurrencen på annoncemarkederne fortsat er intens, men at Berlingske-koncernens udvikling samlet set er som forventet.

»Oplagssituationen for vore betalte aviser er stadig under pres, men omlægningen af vores bladsalgsstruktur skal styrke indsatsen på dette område næste år og for alvor sætte fokus på vores avissalg,« fastslår han og tilføjer, at Berlingske-koncernens indtjeningsmål for de kommende år fastholdes.

Kemi-problemer
Berlingske ejes af norske Orkla, der er et af Norges største børsnoterede selskaber. Orklas mediedivision fik i tredje kvartal 2004 en omsætning på knap 2 mia. norske kr. eller 4 pct. mere end i samme kvartal året før. Overskuddet før goodwillafskrivninger blev forbedret med 10 mio. norske kr. til 43 mio. kr.

Samlet set nåede Orkla-koncernen et overskud før goodwill i tredje kvartal på 582 mio. norske kr. mod 566 mio. kr.i samme periode i 2003.

Der var fremgang i koncernens mærkevareselskaber, og i Danmark viste såvel Beauvais som Dragsbæk, Odense Marcipan og Credin gode takter.

På kemi-området har Orkla dog fortsat problemer. I sidste måned varslede kemidivisionen omfattende ændringer, der nødvendiggjorde hensættelser på 515 mio. norske kr. til restruktureringer og nedskrivninger. Efter planen skal kemidivisionen fra 2006 forbedre sit årlige resultatniveau med ca. 125 mio. norske kr.

»Orkla har indtil nu i år kunnet notere en positiv udvikling på mærkevareområdet. På kemiområdet har kernevirksomheden vist gode resultater, men nu restrukturerer vi resten,« siger Orklas koncernchef Finn Jebsen i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Det norske aktiemarked var ikke synderligt tilfreds med regnskabet: Orkla-aktien faldt med godt 2 pct. på Oslo Børs i går.