Benzinkrig koster milliarder

Selvbetjening. Trods de stigende oliepriser fortsætter den tre år lange priskrig på benzin Oliebranchen skønner, at benzinkrigen nu har kostet branchen over tre mia. kr.

Tre års krig om benzin-priserne har nu kostet de danske olieselskaber over tre mia. kr. i tabt fortjeneste.

Prisnedsættelser på typisk en krone pr. liter benzin og diesel betyder, at der ikke er nogen avance til selskaber, der sælger brændstof. Rabatterne koster benzinselskaberne penge, mens forbrugere og virksomheder kan glæde sig over, at de ellers for tiden stigende benzinpriser er lavere, end de ville være uden pris-krigen.

- Jeg synes, at benzinkrigen er uforklarlig. Efter tre år har den kostet selskaberne og forhandlere tre mia. kroner, uden at den har flyttet blivende markedsandele, siger direktør Helge Busk, Benzinforhandlernes Repræsentation (BFR), til ErhvervsBladet.

Men Helge Busk understreger, at prisnedsættelserne ikke kun er dyr for olieselskaberne, men også koster benzinforhandlerne.

Krigen har fjernet op til en tredjedel af deres normale avance. Derfor har 113 små og mellemstore benzinstationer drejet nøglen om i 2005.

Priskrigen startede for tre år siden som en kamp mellem den prisforskel på 15 øre pr. liter brændstof, der var på en ubemandet station i forhold til en bemandet. Denne prisforskel vurderes af branchen til at være lavere i dag. Men krigen har ifølge BFR ikke flyttet markedsandele mellem selskaberne.

Antallet af ubemandede stationer vokser fortsat, mens antallet af bemandede benzinstationer i Danmark mindskes. I dag udgør ubemandede stationer knap 52 procent af alle tankstationer.

Q8, som startede priskrigen for tre år siden, er tilsyneladende benzinkrigens store taber i 2005 med lukning af 54 tankstationer, heraf 19 ubemandede.

Dermed tegner selskabet sig for en tredjedel af alle lukkede tankstationer.

I 2004 havde selskabet 275 tankstationer. I år er antallet nede på 221. Selskabet har i 2005 øget antallet af ubemandede fra seks til 23.

Side 6