Benhård Mercedes-kvinde skal rydde op i VW

Den skandaleramte koncern har hyret en hård hund fra ærke-konkurrenten. Den tidligere dommer Christine Hohmann-Dennhardt skal fikse VWs forslåede image og bliver bilproducents nye vagthund.

Foto: MICHAEL LATZ. Her ses dommer Christine Hohmann-Dennhardt i 2010, mens hun arbejdede for forbundsforfatningsdomstolen i Karlsruhe.
Læs mere
Fold sammen

Oprydningen i den hårdtprøvede tyske bilkoncern VW er i fuld gang, selv om skandalens fulde omfang endnu ikke er afklaret.

Nu har bilkoncernen hyret konkurrenten Daimlers Christine Hohmann-Dennhardt som forbrugerne og myndighedernes garant for, at alt fremover kommer til at gå efter bogen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Der kommer næsten dagligt nye informationer frem om bilkoncernens omfattende snyd med dens diesel-motorers udledninger af giftige stoffer, der nu har vokset sig til en verdensomspændende skandale, som kan ende med at blive særdeles dyr for VW.

Det er i det lys, man skal se ansættelsen af Christine Hohmann-Dennhardt, som nyt bestyrelsesmedlem med ansvar for »Ret og Integritet«. For hun er ikke hvem som helst.

Den 65-årige kvinde har nemlig mere end stærke rødder plantet i juraen. I Daimler, der er VWs ærkerival, og som står bag mærket Mercedes, har hun siden 2011 haft en lignende jobfunktion og dermed været ansvarlig for at overvåge, at koncernen har kunnet leve op til kravene og forventningerne.

Forinden sad hun dog på en anden tung post. Det var som dommer i Forbundsforfatnings-domstolen i Karlsruhe. Så det er særdeles rutineret kvinde, der har øjnene på regler, lov og ret, der fremover kommer til at holde den øvrige VW-ledelse i ørene.

Daimler har tydeligvis ladet Christine Hohmann-Dennhardt gå uden sværdslag. Og det har hendes hidtidige arbejdsgiver faktisk overraskende gode argumenter for at synes, er en god idé. Ifølge nyhedsbureauet er der nemlig aktører, der peger på, at VWs hovedpine er hele Tysklands. Det vurderer i hvert fald Ferdinand Dudenhöffer, der er chef for Center for Automobilforskning på universitetet I Duisburg-Essen.

»Daimler hjælper VW med at genopbygge tilliden til den tyske bilindustri,« siger han og tilføjer:

»Det er et vigtigt skridt til at hjælpe VW med at rydde op.«

Skandalen om VW så dagens lys 18. september, da kæmpekoncernen erkendte, at en lang række af dens diesel-biler var forsynet med snydesoftware, der under miljøtest ville få bilerne til at fremstå som havende en langt grønnere miljøprofil, end det ellers ville være tilfældet under normal kørsel.

Lige siden har både kunder, organisationer og regeringer talt med dunder over for VW og dens ledelse.