Bedre mad på de lange SAS-ruter

Passagererne på de længere ruter ud i Europa på business class har ikke været tilfredse med skrabet service, og nu ændrer SAS konceptet. Samtidig afventes en stor kundeundersøgelse blandt firmakunder om komfort om bord.

Der var engang, man om bord hos SAS på de lange, og dyre, ruter ud i Europa til for eksempel Rom og Madrid, fik et pænt udvalg af varm mad, tre retter, gode vine og varmt brød, når man rejste på business class.

Så kom der en af de mange sparerunder, som også gik ud over passagererne. Sparsom mad, koldt brød og ingen ekstra pynt. Spis, slap af og ti stille.

Det var der en hel del passagerer, som ikke syntes om. Det har de mere eller mindre meddelt flyselskabet, som nu tager konsekvensen og fører konceptet tilbage til noget i retning af, hvad det var.

»Vi tilpasser os kundernes forventninger med servering på ruter af et par timers varighed og længere. Der kommer til at ske en tydelig forbedring,« siger marketingdirektør for SAS Danmark, Jens Aaløse.

korte ture ændres ikke
»Derimod mener vi at have fundet et fornuftigt leje på de skandinaviske ruter, hvor vi klart meddeler, at vi på en times flyvning kun serverer morgenmad. Samtidig har vi et system med reservering forrest i flyet til firmakunder. Det ser ud til at virke efter hensigten, ikke mindst fordi billetterne samtidig er blevet 20 procent billigere.

Med hensyn til komfort og service i det hele taget har vi iværksat en kundeundersøgelse, hvor vi får resultatet i løbet af denne eller næste uge. Herefter vil vi overveje, om der skal ske andre ændringer.

Kan det tænkes, at I også som for eksempel Lufthansa og Austrian lader midtersædet på business class stå tomt på Europaflyene for at give bedre arbejdsbetingelser?

»Det kan jeg af god grunde ikke sige noget om, for der bliver tale om en helhedsvurdering. Men naturligvis er vi da også meget opmærksomme på, hvad andre laver af forbedringer.«