Bank-chef: Pral og vulgær snak skal stoppe nu!

Direktøren for Europas største investeringsbank har mistet tålmodigheden med sine ansatte og advarer om, at uprofessionel kommunikation kan få »alvorlige karrieremæssige konsekvenser«.

De ansatte i investeringsafdelingen i Deutsche Bank har på godt dansk fået en skideballe af chefen for vulgær kommunikation. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKE MACGREGOR

Det er ikke kun ment som personlig overvejelse, når Colin Fan i en video-appel direkte til sine ansatte beder dem om at holde kammertonen i enhver form for kommunikation. Det kan potentielt koste banken på sit ry og på bundlinjen, hvis medarbejderne er indiskrete i mails, chats eller andre samtaler. Det viser den seneste tids afsløring af den jargon, der hersker i dele af finansverdenen, skriver Financial Times.

I videoen siger Colin Fan, at nogle af medarbejderne i Deutsche Bank kommunikerer på et niveau, der er »langt under bankens vedtagne standarder«, og at al kommunikation i princippet kan blive udsat for myndighedernes overvågning.

»Lad det være klart: Vores gode ry og rygte betyder alt. At prale, være indiskret eller være vulgær er ikke i orden. Det kan få alvorlige konsekvenser for din karriere. Og jeg har mistet tålmodigheden på dette område,« tordner Colin Fan.

Mistanke om manipulation med blandt andet renter og valutahandel undersøges af myndigheder i flere lande, og flere end 30 personer i ni store banker er indtil videre suspenderet fra deres stillinger, skriver Financial Times.

Colin Fan slutter sin henvendelse til sine ansatte med brask og bram:

»Kommunikation, der kan indeholde den mindste risiko for at blive anset som uprofessionel, skal stoppe lige nu. (...) Tæk grundigt over, hvad du siger, og hvordan du siger det. Ellers vil det få alvorlige personlige konsekvenser for dig.«

Kilde: Financial Times