Arla og Campina på vej mod fornuftægteskab

De to mejerier, der danner Europas største mejerikoncern, passer godt sammen. Fusionen skal give flere penge til landmændene og billigere mælk i butikkerne.

Fusionen mellem Arla Foods og hollandske Campina skal give forbrugerne lavere priser og mælkeproducenterne højere priser. De to selskaber passer så godt sammen i deres virksomhedskultur og deres fordeling af markeder i Europa, at det ikke bliver nødvendigt at nedlægge mejerier i stor stil.

Samtidig skulle der ikke være de store problemer med at få fusionen godkendt af konkurrencemyndighederne, mener de fusionerende mejerier.

Både Arla-ledelsen og detailhandelen forventer lavere forbrugerpriser på mælkeprodukter, men fusionen er primært begrundet i at skaffe en højere pris til de økonomisk trængte 21.000 danske, svenske og hollandske mælkeproducenter. De små mejerier frygter ikke fusionen - tværtimod.

/ritzau/