Arla med fremstrakt hånd

Arla er i krise. Hånden strækkes ud mod de små mejerier. Forbrugerne kan juble, bønderne må betale. Kommunikationschef Astrid Gade Nielsen: vi må stå sammen

Er Arla i krise?

Ligesom alle de store mejerier i Europa er også Arla påvirket af den konkurrence, som vi i stigende grad oplever fra discountsektoren.

Hvem skal betale - forbrugere, bønder eller medarbejdere?

Forbrugerne kan juble. De får billigere mælk. Mens producenterne føler sig klemt. Ikke bare i Danmark, sådan er det også i Tyskland og England. Vi har bebudet en sænkning af mælkeprisen, og vi vil nok se en yderligere sænkning her i begyndelsen af april. På samme måde har vi et stærkt fokus på omkostningerne, men det er endnu for tidligt at sige noget konkret.Jamen, jeg troede, at I havde et monopol?

Arla har aldrig haft et monopol. Det har vi hele tiden sagt, men det har været svært at få gennemslagskraft for det synspunkt. Men som stor virksomhed, skal vi have styrken til at imødegå konkurrencen udefra. Vi må nu stå sammen om, at mælken i de danske butikker skal være dansk. Det må være et fælles mål.Er I overrasket over, at danskerne i så stor grad sætter discountmælken på morgenbordet?

Nej, der er altid forbrugere, som først og fremmest går efter prisen.I har talt om mangfoldighed - hvad betyder det i grunden?Vi er optaget af at stå sammen om at holde udenlandsk mælk. Det klar vi ikke alene, det skal vi have hjælp fra de andre danske mejerier til?Altså en udstrakt hånd til de andre danske mejerier?

Ja, en invitation om at skabe et fælles værn mod udenlandske produkter