Arkitekt: Derfor giver »Holmene« mening – og andre pointer om hovedstadens nye ø-projekt

En af arkitekterne bag hovedstadens nye milliardprojekt ved Avedøre Holme forklarer, hvorfor det giver mening at bygge nye øer, hvorfor der skal være ni små frem for en stor og andre spørgsmål, som trænger sig på i kølvandet af projektets offentliggørelse.

Ni holme
Ni kunstige øer skal anlægges i havet ud for Avedøre Holme syd for København. Her skal der være plads til 380 virksomheder og op til 12.000 nye arbejdspladser. Ifølge professor Anne-Mette Hjalager vil den placering skabe store trafikale og miljømæssige problemer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune

Det var under stor bevågenhed, da regeringen og Hvidovre Kommune i mandags præsenterede et nyt kæmpe projekt, som består af ni kunstige øer, der har fået navnet »Holmene«.

Øerne skal ligge ved Avedøre Holme syd for København, og de skal lokke op mod 380 virksomheder og 12.000 arbejdspladser til de tre millioner kvadratmeter, som skal bygges med jorden fra hovedstadens øvrige byggerier, mens finansieringen endnu ikke er helt afklaret.

De første meldinger var postive: Ejendomsmæglere jublede og politikere samt erhvervsorganisationer var med på idéen. Siden blev der stillet spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er nok jord til at fylde havbunden op i den sydlige del af hovedstadsområdet, mens flere - og i virkeligheden simplere - spørgsmål fortsat har trængt sig på.

Regeringen og Hvidovre Kommune vil etablere, hvad de selv beskriver som fremtidens moderne erhvervsområde i forlængelse af det nuværende Avedøre Holme. Spørgsmålet er, om hovedstadsområdet kan levere den nødvendigt mængde jord. Fold sammen
Læs mere
Foto: Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune.

Berlingske har talt med en af arkitekterne fra Urban Power, arkitekt og partner Rune Veile, der har været med til at udforme de ni øer og kan give svar på de spørgsmål.

Urban Power er ikke ukendt, når det kommer til at bygge øer i hovedstadsområdet. Af egen fri vilje udarbejdede arkitektfirmaet tegninger for den såkaldte »Nordhaleø« i september 2017, som var et muligt bud på, hvordan man kunne løse nogle af hovedstadens udfordringer.

Den ø blev aldrig til mere end tegningen, men alligevel dukkede Urban Power op igen i oktober 2018, da regeringen og Københavns Kommune lancerede planerne for Lynetteholmen. Rune Veile fortalte dengang til Berlingske, at regeringen havde snuppet idéen fra dem til at bygge en ny ø.

Nu er Urban Power tilbage med »Holmene«, som arkitekten Rune Veile giver en forklaring på:

(Illustrationerne i grafikken er lavet af URBAN POWER for Hvidovre Kommune)

Hvorfor bygger man øer?

»Hvis man bare byggede videre i Avedøre Holme, vil det blive en fortsættelse af industriområdet. Vi vil derfor give det merværdi, så det bliver et område, andre mennesker kan bruge. Det skal ikke være en ny Amager Strandpark, hvor du møder din nabo om søndagen, men det skal være et sted, hvor du kan tage ud og få nogle unikke oplevelser.«

»Derudover er det smart, fordi de grønne teknologivirksomheder skal ligge tæt på København og transportmuligheder. Mange undrer sig over, hvorfor man ikke placerer dem andre steder, men det er fordi, at de skal ligge omkring en hovedstad og hvis ikke, så vælger virksomhederne eksempelvis Berlin.«

Hvad er det smarte ved at bygge øer?

»Dels er der en masse overskudsjord, som generes i Københavnsområdet. Det kan man putte i opfyldningsarealer i havet, ligesom man gjorde med Nordhavn og skal gøre med Lynetteholmen. Derudover er der kystsikring med i det, og så er planloven blevet ændret, så det er sværere for industrivirksomheder at ligge i byområderne.«

Hvorfor lave ni øer frem for en stor?

»Med ni øer får man mere kystlinje. På ydersiden vil der være bølger og vind til eksempelvis surf, men i mellem øerne får man også nogle andre unikke kvaliteter til for eksempel kajak eller ynglesteder til dyreliv. Det skaber variation i naturen. Og så har det den klare fordel, at man kan bygge det i etaper, frem for at det hele står og virker ufærdigt, så kan man lave en ø ad gangen.«

Er der eksempler på andre steder i verden, hvor man også bygger øer til storbyer?

»I Holland har man gjort nogle lignende ting, og vi er tre partnere i Urban Power, der allesammen har arbejdet der, hvor man blandt andet har lavet en inddæmning af landet og nye arealer til bolig.«