Arbejdsmiljø sælger dyremad

Et godt arbejdsmiljø er blandt de gode salgsargumenter, når store europæiske ordrer skal hentes hjem. Det mærker

en af verdens største producenter af hunde- og kattemad, Arovit Petfood


A/S, med europæisk hovedsæde i Esbjerg

og syv fabrikker i ind- og udland.


Virksomheden har lige indgået en aftale til et trecifret millionbeløb om at være

totalleverandør af tørfoder, vådfoder og snacks til Spaniens største supermarkedskæde, Mercadona,

der med 600 forretninger og 27.000 ansatte sælger dagligvarer for 25 mia. kr. årligt.


Medvirkende til, at Arovit

blev foretrukket foran europæiske konkurrenter var, at virksomheden netop er blevet hædret af EU''s arbejdsmiljøagentur, European

Agency for Safety and Health at Work, der ligger i spanske Bilbao.


Blandt 70 deltagere fra 14 lande blev de 17 bedste deltagere

belønnet, heriblandt Esbjerg-virksomheden, der modtog et Good Practise Certificate for sit arbejde med at hindre arbejdsulykker.


Administrerende

direktør Tonny Carstensen oplyser, at Arovit efter stærk vækst i 90''erne og en aktuel årsomsætning

på 1,7 mia. kr. nu oplever en fladere vækstkurve.

Andre krav

- En række af vore internationale kunder opstiller

andre krav end lige netop konkurrenceevne på pris, kvalitet og leveringsevne. Også miljørelaterede krav indgår,

eksempelvis at leverandørens arbejdsmiljø er i orden. Alle forhold igennem hele produktionsforløbet skal ganske

enkelt være i orden, for at vi kan dokumentere, hvad et stigende antal kunder opfatter som højeste kvalitet, siger Tonny

Carstensen.


Afdelingschef Axel Lindgreen oplyser, at antallet af arbejdsuheld, der udløste fravær eller behandling,

i perioden 1998-2001 er reduceret fra 102 til 34 årligt. Virksomhedens sikkerhedsudvalg og BST Esbjerg har sammen skabt den

nye arbejdsmiljøpolitik med handlingsplaner og synlige mål.