Arbejdet og det store Europa

Det er da lidt af en oplevelse, når det konstateres, at flypersonale frivilligt og i samme forbindelse, som muligheden for at

bevare arbejdspladser på Danske hænder, vælger ved overenskomstfornyelse foråret 2004 at gå ned i løn.



Som

organisations repræsentant , gennem en knap 7 årig periode frem til marts 2004, ansvarlig for en SiD afdeling i det Sønderjyske,

på et område hvor Dansk arbejdskraft for alvor kom i konkurence, nemlig Danske Eksportchaufførers beskæftigelses

situation, er der målrettet forsøgt dialog med organisationer og myndigheder Ikke mindst med baggrund i oservering af

at arbejdspladserne forsvandt i væsentligt omfang, fra danmark og andet steds ud i Europa.



Det har i hvert fald været

forsøgt, med baggrund i interesse for at skabe en diskussion. Hvad gør vi for at holde arbejdspladserne på danske

hænder, ikke med interesse i at blive betragtet af sine egne som målrettet jubel idiot, men med ønske om at skabe

en debat.



Det ser ud som flypersonalets organisations repræsentanter forholder sig til en virkelighedens verden, uanset

man ikke bryder sig om den eller ej. Konkurrence situationen og udviklingen i samme forbindelse ,er styret af os alle, forbrugerne

betaler den nødvendige omkostning, hverken mere eller mindre.



Hvilke fly forbrugere, uanset Danske eller anden nationalitet,

er det nu der vil betale for at flyve med SAS, fordi det hedder SAS og er opbygget/etableret med baggrund, i Nordiske tradition og

kultur ?, ikke mindst løn og organisations traditioner.



Forbrugerne, det er os og alle, er derfor ligeledes med til at

sætte dagsordnen for udviklingen. Er det af os forbrugere accepteret at bare det er billigt, er det godt. Gad vidst om det ville

være muligt, hvis ikke sikkerhedskrav hindrede det, at sælge ståpladser i flyvemaskiner, det tror jeg, desværre.



Lavprisselskaberne

udvikler sig, skaber kunde grundlag, der ikke alene opstår, fordi det bliver billigere at flyve, nej de henter ligeledes kunder

fra de store selskaber, dem med traditionerne.



International transport arbejdskraft, Chauffører og Flypersonale er pressede

organisations områder. Hvor man bor, hvis det blot passer ind i transportvirksomhedens drift, er stort set ligegyldigt og vi

forbrugerne, er ligeglade bare det er billigt.



Som en del af det Europæiske Fællesskab, der her fra sommer får

yderligere 10 nye medlemslande fra Østeuropa, udgør vi Danskere 1,18 pct., af den samlede befolkning på godt 500

mill. indbyggere.