Analytiker: Stadig ikke en fest at være flyselskab

Mandag letter europæiske flyaktier, fordi olieprisen falder som følge af Iran-aftale, men generelt har branchen det stadig svært.

Høje brændstofpriser er stadig en stor udfordring for flyselskaberne, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er SAS-analytiker hos Sydbank. Fold sammen
Læs mere
Foto: KEVORK DJANSEZIAN

Kursen på aktierne i flyselskaber over hele Europa letter mandag, efter at weekendens aftale omkring det iranske atomprogram har skabt fald i oliepriserne. Men høje brændstofpriser er stadig en stor udfordring for flyselskaberne, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen, der er SAS-analytiker hos Sydbank.

»Det er tilsyneladende de faldende oliepriser, der sender sektoren op. Det er - isoleret set - godt for flyselskaberne, men det aktuelle prisniveau er fortsat så højt, at det ikke bare lige bliver en fest at være flyselskab,« siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans og uddyber:

»I dag er der rigtig god stemning i forhold til sektoren, selv om udfordringerne sådan set er de samme som for et par dage siden.«

I det paneuropæiske Stoxx 600-indeks er sektoren for rejse og fritid, der blandt andet omfatter flyselskaberne, den klart mest stigende med et løft på 1,6 pct. Blandt andre British Airways' ejer, International Consolidated Airlines Group (IAG), samt Air France, Lufthansa, Easyjet og Ryanair oplever pæne stigninger på mere end 1,5 pct. i aktiegruppen og er med til at trække den samlede sektor op.


Herhjemme stiger SAS-aktien med 6,6 pct. til 16,10 kr., mens den norske rival Norwegian stiger med 2,1 pct. på børsen i Oslo.

Prisen på en tønde Brent-olie falder med 1,6 pct. til 109,27 dollar mandag, mens WTI-olien dykker med 1,3 pct. til 93,64 dollar per tønde, efter at der i weekenden blev forhandlet en midlertidig aftale omkring Irans atomprogram på plads.

Det giver umiddelbart landet større mulighed for at afsætte sine oliereserver til udlandet, og det presser prisen på det sorte guld.