Mærsk-aktien får onsdag klø på børsen, selvom selskabet er kommet med endnu et rekordregnskab.

Det skyldes formentlig, at efterspørgslen på varer ser ud til at være på tilbagetog. Det siger Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker hos Sydbank.

»Mærsk har selv nedjusteret sine forventningerne til den globale efterspørgsel, så det er nok en af grundene til, at investorerne er utilfredse.«

Som konsekvens af de usikre fremtidsudsigterne forventer rederigiganten nu, at den globale efterspørgsel vil falde med mellem to og fire procent i år.

Selskabets aktie står omkring klokken 11 til et fald på omkring fem procent.

Ifølge Mikkel Emil Jensen betyder det ikke så meget for investorerne, at Mærsk formår at præsentere endnu et enormt milliardoverskud.

»De (investorerne, red.) er mere interesserede i, hvad fremtiden bringer, og der er meldingerne altså negative,« siger han.

Mærsks topchef, Søren Skou, giver i et interview med mediet Marketwire udtryk for bekymrende tegn på en snarlig recession.

»Vi er relativt tæt på en recession, hvis ikke vi allerede er der i Europa, og der er høj risiko for at ramme det i USA,« siger han til mediet.

Aktieanalytikeren Mikkel Emil Jensen forventer også, at næste år kommer til at stå i recessionens tegn.

»2023 vil formentlig være et recessionsår, så efterspørgslen på varer vil være dalende. Vi vil også se, at fragtraterne bliver ved med at falde.«

»Så der er ikke tvivl om, at Mærsks indtjening og vækst vil være kraftigt aftagende næste år. De her ekstreme indtjeningsniveauer vil være markant anderledes,« forudser han.

I tredje kvartal tjente Mærsk 67 milliarder kroner. Det var til trods for, at selskabet noterede et fald i fragtraterne i løbet af perioden fra juli til september.

/ritzau/

Få borgerlige råd fra Tom Jensen

I nyhedsbrevet »Borgerlingske« giver ansv. chefredaktør Tom Jensen hver uge sit bud på, hvad borgerlige danskere med fordel kan interessere sig for lige nu.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig nyhedsbreve. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.