Amitech går efter tv-markedet

Pc-producenten Amitech vil have en bid af tv-markedet som led i den sammensmeltning, der sker af computere og hifi-udstyr i private

hjem.



Århus-virksomheden lancerer de kommende måneder en række fladskærms tv-apparater i forventning

om et millionmarked for dette tv-produkt, og de første produkter er klar i kataloget. De er egnet til mindre rum som soveværelse,

køkken og alrum. Apparaterne har tekst-tv, fjernbetjening og tuner med plads til 100 faste stationer og stik til tilslutning

af computer og dvd-afspiller.



Med markedsføringen af tv-apparater vil Amitech gøre op med synspunktet, at hifi-producenter

og pc-producenter hører til i to vidt forskellige brancher. Fladskærmene lanceres som led i Amitechs strategi om udbygning af

eHome-konceptet, der går ud på at være klar med produkter, når pc''er og hifi-udstyr smelter sammen i private

hjem. Derfor vil mange af Amitechs tv-apparater blive leveret med Amitech-produkter, der giver fjernsynet netværksforbindelse,

så det bliver en del af hjemmets digitale medier såsom film, musik, fotos og video. Men Amitech er fortsat storproducent

af pc''er. I 2002 gik virksomheden ind på det svenske marked og året efter kom turen til Norge. I Sverige forventer virksomheden

at omsætte for 50 mio. kr. i år og i Norge for omkring 45 mio. kr.