Amerikanerne shopper mindre

Detailsalget i USA faldt i februar med 0,1 pct. på månedsbasis, mens økonomer ifølge Bloomberg News ventede et fald på 0,2 pct. i forhold til januar.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: © Lucy Nicholson / Reuters

Det viser data fra U.S. Census Bureau tirsdag eftermiddag.

- Detailsalget i USA er ganske vigtigt - ikke alene for amerikansk økonomi, men også for den globale økonomi, da emerging markets (vækstmarkeder, red.) og Kina er på vej ned i gear, skriver Jyske Banks seniorøkonom Kim Fæster i en kommentar til tallene.

Han påpeger, at det amerikanske detailsalget udgør cirka 40 pct. af privatforbruget, som igen udgør omkring 70 pct. af bruttonationalproduktet (BNP). Og detailsalget udgør omkring en fjerdedel af BNP.

- Dermed er detailsalget og privatforbruget afgørende for væksten i USA, og privatforbruget har da også trukket hovedparten af amerikansk vækst de seneste år. Forbruget og dermed detailsalget giver således en vigtig strømpil for væksten i USA, lyder det fra Kim Fæster.



Januartallene er desuden blevet revideret fra en fremgang på 0,2 pct. mod december til et fald på 0,4 pct., og sammenligningstallet er altså tilsyneladende lavere end tidligere oplyst.

Tager man bil- og benzinsalget ud, var der også en tilbagegang i detailsalget på 0,1 pct. i februar, hvilket på overfladen var bedre end ventet, da markedet havde forudset et fald på 0,2 pct. i dette indeks. Men også her blev januars opgørelse revideret til et fald på 0,4 pct. fra en stigning på 0,1 pct.

I Jyske Bank har man dog fortsat tillid til den amerikanske forbrugers købelyst, da rigtigt mange får nyt job, arbejdsløsheden falder, benzinprisen er halveret, renterne er lave og boligpriserne stiger ganske solidt.

- Vi venter derfor, at privatforbruget udvikler sig noget stærkere fremadrettet, skriver Jyske Bank i kommentaren.

/ritzau/FINANS