Amerikanerne har mistet tilliden til tyskerne

Hvordan kunne Volkswagen dog gøre noget sådant? Amerikanerne er rystede på grund af deres tillid til netop Tyskland.

VW-stjernen er blegnet i USA efter afsløringerne om snyd med måleresultaterne for udledning af skadelige stoffer. Foto: Shannon Stapleton/Reuters
Læs mere
Fold sammen

Amerikanerne er rystede i deres grundvold, efter at det er blevet afsløret, at Volkswagen har snydt i alvorlig grad med udledningen af giftige gasser fra deres dieselbiler. For et eller andet sted mener amerikanerne, at tyskerne er de eneste, man kan stole på i verden ud over amerikanerne selv. For amerikanerne har jo opdraget tyskerne siden Anden Verdenskrig.

Tyskernes politiske magtdeling, deres delstater og til dels deres forfatning og i det hele taget samfundsopbygningen er inspireret af USA. Tusinder af amerikanere har boet i Tyskland på grund af de mange amerikanske baser i de delstater, hvor amerikanerne har været »besættelsesmagt« efter krigen. Tyskerne er med andre ord amerikanernes stedfortræder i Europa. Og derfor til en vis grad pålidelige.

Så tyskerne står i amerikanernes bevidst for troværdighed. Man tror ikke, at tyskerne snyder med nogetsomhelst. Tysk teknologi er stadig noget, man stoler på i USA. Og selv om amerikanerne som det første foretrækker en amerikansk bil, så står tyskerne næst på listen med deres Volkswagen, deres Porche, deres Audi, deres BMW og deres Mercedes. Det er solide biler, som amerikanerne gerne vælger, især fordi tyskerne bare har et godt ry.

En af mine amerikanske venner, som selv kører i Volkswagen, siger, at han simpelthen ikke troede, at det var rigtigt, da han hørte det. »Det er sådan noget, du tiltror alle andre, men ikke vores tyske venner. Ærlighed frem for alt, og de er normalt dygtige og meget lovlydige. Betydeligt mere lovlydige end selv amerikanerne,« siger han med et stort grin. Hans bil er nemlig en benzinbil, så den slipper i denne omgang for at blive kaldt tilbage.

Amerikanerne er også et praktisk folkefærd, især landets advokater, der øjner en god forretning med at sagsøge Volkswagen for den her fejltagelse. Næppe var nyheden sluppet ud, før en lang række advokater begyndte at reklamere for at finde klienter, der ville sagsøge bilfabrikkerne. Og som The Wall Street Journal udtrykte det, så arbejder Volkswagen på højtryk for at finde ud af, hvad de skal gøre med den skov af sagsanlæg, der kommer fra de amerikanske forbrugere. Men tyskerne kommer dem sikkert i forkøbet, fordi de ved, hvordan amerikanerne tænker.

Spørgsmålet er, om der er så meget at komme efter. Jo, der bliver formentlig et efterspil, men meget tyder også på, at Volkswagen vil finde en løsning, der kan tilfredsstille alle, så man slipper for udmarvende og årelange retssager.

Men alle spørger, hvordan Volkswagen vil slippe ud af den her knibe. For der er meget andet på spil end penge. Prestigen er lige så vigtig. Og ganske vist er der masser af undersøgelser i gang om, hvor omfattende det her har været. For ingen har fantasi til at forestille sig, at tyskerne er de eneste, der har brudt reglerne for, hvor meget udledning, der må være fra biler generelt.

Og så er der også lige dem, der mener, at den amerikanske lovgivning har været alt for restriktiv i forhold til andre lande, og at det her viser, at ingen kan overholde en stram miljølovgivning. Og så er der også dem, der mener, at det sådan set også er ligegyldigt, for klimaforandringerne findes ikke, og mennesket bliver ikke syge af den udstødning, der kommer fra bilerne. Derfor er sagen mod VW stort set ligegyldigt.

Det sidste argument er der trods alt få, der mener, mens spørgsmålet om klimaforandringerne på grund af bilernes udstødningsgasser er til diskussion overalt i USA og har været det i den del af pressen, der stiller sig tvivlende over for de menneskeskabte klimaforandringer. Også The Wall Street Journal mener, at selv om VW har begået en alvorlig fejl, så er det måske på tide at stille sig selv det spørgsmål, om ikke de skrappe restriktioner på udledning af gasserne fra bilerne har vist sig at være af en sådan karakter, at bilfabrikkerne har været fristet til at forsøge at finde nemme udveje.

Men der er et problem ved det her, og det er, at amerikanerne er vant til at få deres biler tilbagekaldt til et ekstra eftersyn. Der er stort set ikke et eneste bilmærke, der er sluppet uden om at få deres biler kaldt tilbage enten med problemer med airbags, bremser eller olieforsyning. Men det her er væsentligt anderledes. Det drejer sig om bevidst snyd. Og det har amerikanerne ikke været vant til, at tyskerne gjorde. Det gør ondt på amerikanerne. For tyskerne er jo virkeligheden amerikanere. De ved det bare ikke selv.