Amazon tester egen udbringning af varer i USA

Et pilotprojekt på den amerikanske vestkyst, hvor Amazon selv står for udbringning af varer, kan ende med, at Amazon selv kommer til at stå for en stor del af udbringningen af varer i USA købt på Amazon.com.

Foto: JOHN MACDOUGALL. EU: Luxembourg gav Amazon milliardstor skattefordel Luxembourg skal kræve penge retur fra it-gigant - de fik ulovlig skattefordel, siger kommissær Vestager.Se RB kl.11.44. (FILES) This file photo taken on November 11, 2014 shows the logo of US online retail giant Amazon displayed on the Brieselang logistics center, west of Berlin. EU competition chief Margrethe Vestager on October 4, 2017 ordered Amazon to pay 250 million euros in back taxes linked to an "illegal tax break" that Luxembourg granted the internet shopping giant. "Luxembourg gave illegal tax benefits to Amazon. As a result, almost three quarters of Amazon's profits were not taxed, " Vestager said in a statement. / AFP PHOTO / John MACDOUGALL
Læs mere
Fold sammen

I USA er det ofte transportvirksomhederne United Parcel Service og FedEx, der bringer varer ud til Amazons kunder, men sådan bliver det måske ikke ved med at være. Amazon eksperimenterer selv med udbringning af varer, og den nyhed sendte torsdag aktiekurserne ned på begge de amerikanske transportvirksomheder, skriver Bloomberg.

Amazons nye leveringsservice skal gøre det muligt at tilbyde gratis to-dages levering for flere af de produkter, som sælges via Amazons hjemmeside. Amazon er forsøgsvis gået i gang med levering til døren i stater på den amerikanske vestkyst, men ifølge Bloombergs kilder kan det ende med udrulning til hele USA allerede fra næste år.

Amazon har allerede kørt med konceptet i Indien de seneste to år.

Ifølge Bloomberg vil Amazon stå for afhentning af varer på lageret hos de virksomheder, der sælger deres varer via Amazon.com og levere varerne hjemme ved folks fordør. Den transport står Amazons partnere, FedEx og UPS, typisk for i dag. Men fremtidigt vil det ifølge Bloombergs kilder være Amazon - og ikke sælgervirksomheden - der kommer til at bestemme, hvordan og med hvilket transportør en pakke skal sendes.