Alvorlige anklager mod Toyota i amerikansk retssag

Mens Toyota al stilhed har indgået forlig i en stribe sager, hvor dens gaspedaler har været anklaget for at have sat sig fast, så vælger den japanske bilgigant nu at stå fast på sin ret.

Foto: KIYOSHI OTA
Nu stopper festen. Det ser ud til at være det signal, Toyota forsøger at sende i den seneste sag, hvor bilkunder og deres arvinger forsøger at gøre den japanske bilproducent ansvarlig for en række trafikulykker.

I hvert fald har Toyota efter at have indgået en lang række forlig nu sat foden ned og har valgt at lade domstolene få sidste ord, skriver den amerikanske avis Los Angeles Times.

Sagen er et privat søgsmål og er netop gået i gang ved en distriktsdomstol i Los Angeles. Den tager udgangspunkt i den række særdeles uheldige sager, som kom i offentlighedens søgelys i slutningen af sidste årti.

Efter en stribe trafikulykker - flere af dem med fatal udgang - blev Toyota beskyldt for at have defekte eller fejldesignede gaspedaler i en række bilmodeller. Fejlen blev beskyldt for at være årsag til, at Toyota-biler pludselig kunne finde på at give fuld gas, hvilket kunne medføre, at førerne af bilerne mistede kontrollen med deres køretøjer.

Imagemæssigt fik Toyota ridser i lakken, men der blev aldrig officielt fundet en fejl på speedersystemerne. Toyota valgte dog at indkalde et stort antal biler for at skifte fodmåtterne ud, da der var en risiko for at de kunne komme i klemme mellem gulv og speeder. Men derudover argumenterede Toyota, at der var tale om fejlbetjening af bilerne - altså at bilisterne af forskellige årsag fjumrede med pedalerne og derved udløste ulykkerne.

Ikke desto mindre har Toyota valgt at indgå forlig i en række sager, hvor bilejere eller deres efterkommere har forsøgt at få erstatning fra bilgiganten. Det har ifølge Los Angeles Times indtil videre kostet Toyota over en milliard dollar. Og der er stadig en lang række sager, som ikke er blevet behandlet endnu.

Årsagen til, at Toyota ikke har valgt forlig i den nye sag, er angiveligt, at den er af en lidt anden natur. Mens de tidligere sager handler om, at Toyota er blevet anklaget for at have farlige biler, så lyder beskyldningerne den nye sag, at bilproducenten bevidst har undladt at installere sikkerhedsudstyr, der kunne forhindre de omtalte speeder-ulykker. Det drejer sig om en boks, der sørger for at slå gaspedalen fra, når der bliver trykket på bremsepedalen.

Den anklage vil Toyota ikke finde sig i. Den nægter at blive holdt ansvarlig for at have fravalgt sikkerhedsudstyr, der ikke er påkrævet fra myndighedernes side af.

Desuden argumenterer Toyotas advokat i sagen, Vincent Galvin Jr., at meget tyder på, at der i denne sag er tale om, at Toyota i sig selv ingen skyld havde i ulykken, hvor en kvinde mistede kontrollen over sin Toyota Camry og kørte i fuld fart i den forkerte vejbane i knap en kilometer - før hun ramte en lygtepæl og blev dræbt.

Vincent Galvin argumenterer for, at der ingen beviser er på, at der var en teknisk fejl i bilen. Han peger i stedet på, at der er tegn på, at kvinden, der var diabetiker, fik et ildebefindende, der gjorde, at hun mistede kontrollen over køretøjet. Det mener Galvin ikke, at Toyota kan holdes ansvarlig for.

Sagsøgers advokat mener derimod, at Toyota i perioden må have været klar over, at der var problemer med dens speedere og burde have installeret det omtalte system som en ekstra sikkerhed. Han peger også på, at der er tegn på, at kvinden i ulykkesbilen faktisk forsøgte at bremse bilen, men at det ikke kunne lade sig gøre.

Sagens udfald ventes at kunne få stor betydning for de øvrige sager, der venter. Retssagen kan meget vel køre helt ind i oktober, skriver Los Angeles Times.