Alibaba solgte varer for syv millioner kroner - i minuttet!

Investorerne er ikke til at styre på en tønde land ved udsigten til Alibabas vækst i 2017.

Foto: VALENTIN FLAURAUD. Alibabas stifter, Jack Ma, har efterhånden mange fans blandt investorerne
Læs mere
Fold sammen

I hvert eneste af de 525.600 minutter, som udgjorde året i fjor, omsatte kinesiske Alibaba for knapt syv millioner kroner, fremgår det af selskabets egne tal.

Det giver en hæsblæsende omsætning på 3.662 milliarder kroner for 2016 i den kinesiske netgigant, som ofte kaldes Østens Amazon.

Det er derfor ikke så mærkeligt, at journalister kunne rapportere om investorer, der udbrød ”Wow”, da Alibaba præsenterede sin prognose for 2017 i hovedkvarteret i Hangzhou tidligere på måneden.

Selskabet varsler nemlig, at salget vil blive styrket betydeligt i indeværende år og vurderer selv, at omsætningen vil stige med mellem 45 og 49 procent i forhold til 2016, skriver nyhedskanalen CNBC.

Større end Amazon. Angiveligt.

Alibaba-aktien er steget kraftigt det seneste år, og vækstprognosen lagde yderligere ti procent oven i.

Ifølge Alibabas egen marketingschef, Chris Tung, er selskabet allerede nu det største handelssite på internettet foran Wallmart og Amazon. Den markante vækst bygger ifølge Chris Tung på tre forhold:

En fremgang for nye lokale mærkevarer i Kina. Eksplosionen i antallet af smartphones. (80 procent af handlerne på Alibaba foretages i dag over mobiltelefonen), og en generel vækst for nethandel.

Alibaba blev stiftet af Jack Ma og en gruppe investorer i 1999 i Hangzhou, og selskabet har i dag tre forskellige handelsplatforme: Taobao, Tmail og Alibaba.com.

Selskabet blev – med fynd og klem - børsnoteret i New York i 2014.