Pandoras topchef, Alexander Lacik, har besluttet at forlade posten ved næste generalforsamling i marts 2026. Her vil han gå på pension.

Det oplyser Pandora i en selskabsmeddelelse.

Nuværende marketingdirektør Berta de Pablos-Barbier overtager herefter posten som topchef i Pandora, lyder det.

Hun har været i Pandora siden 2024. Forinden var hun topchef hos champagneproducenten Moët & Chandon.

Alexander Lacik har været topchef i Pandora siden april 2019.

Peter Ruzicka, som er bestyrelsesformand i Pandora, glæder sig over, at Berta de Pablos-Barbier skal træde i Laciks fodspor.

- Sammen med Lacik bragte vi hende på banen som en mulig topchef-kandidat, og under vores søgning skilte hun sig ud som den klare nummer et, siger han i meddelelsen.

Peter Ruzicka siger videre, at Berta de Pablos-Barbier er en visionær leder med stærke analytiske evner. Derudover fremhæver han, at Pablos-Barbier har erfaring fra topbrands inden for både luksus, mode og hurtige forbrugervarer.

Før hun blev topchef hos Moët & Chandon, var Berta de Pablos-Barbier direktør for vækst hos fødevareselskabet Mars og marketingdirektør hos modeselskabet Lacoste.

Investorerne lader til at tage køligt imod nyheden om et skifte på topposten hos Pandora.

Efter ti minutters handel er aktien nede med 3,5 procent.

Pandora skriver selv i meddelelsen, at Alexander Lacik som topchef har ledet en succesfuld forvandling af selskabet.

Mens Lacik har været topchef, er Pandoras omsætning vokset med 45 procent. I 2024 omsatte selskabet for 31,7 milliarder kroner.

Han siger selv, at efter over 30 år i ledelseslaget hos forskellige globale brands og syv år i spidsen for Pandora er det tid til at lade sig pensionere og bruge sin tid på andre ting.

- At stå i spidsen for Pandora har været den bedste oplevelse i mit arbejdsliv, og jeg er ekstremt stolt af de resultater, vi har opnået, siger Lacik i meddelelsen.

/ritzau/