Aldi i offensiven

Mens vi venter på Lidls indtog, har Aldi ekspanderet, men den tyske kæde vil kun fortsætte væksten, hvis lønsomheden er i orden, siger Aldi-direktør.

Mens den danske dagligvarebranche gør sig klar til det store slag, når den tyske Lidl-koncern i nær fremtid åbner over 50 butikker i Danmark, har den anden tyske discount-gigant på det danske marked, Aldi, stille og roligt gjort sit butiksnet betydeligt mere fintmasket. I løbet af det seneste halvandet år har Aldi åbnet 24 nye butikker, så kæden i dag har 226 butikker herhjemme.

»Det er rigtigt, at vi har haft mange butiksåbninger i år, men det skyldes ikke Lidls kommende indtog på det danske marked. Der foregår i øjeblikket en brancheglidning, hvor discountsektoren vinder frem, og her vil vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at få vores del af den fremgang,« siger Hans Christiansen, adm. direktør for Aldi i Danmark.

Mens de to største danske discountkæder Netto og Fakta har udviklet sig til at blive det, der i branche-slang kaldes soft-discountere, hvor antallet af varenumre får lov til at snige sig opad og lavprisbutikken i stigende omgang kommer til at ligne en gammeldags købmandsbutik, har Aldi i sine mere end 20 år på det danske marked holdt fast ved et rent hard-core discount koncept. Et lille vareudbud - ofte moderkoncernens egne private labels. Lave omkostninger og lave priser.

Efter Hans Christiansens opfattelse vil Lidl med et forholdsvis bredt varesortiment mere være en frontal konkurrent til Netto og Fakta end til Aldi.

Ifølge Aldi-direktøren må ekspansionen gerne fortsætte, men for Aldi er vækst ikke et mål i sig selv. Kun hvis man ser muligheder for lønsom vækst, vil Aldi ekspandere. Dermed holder Aldi-direktøren fast ved den kurs, som Aldi er slået ind på efter adskillige år med underskud.

Det tog Aldi omkring tyve år, før man tjente i penge på forretningerne i Danmark, og 2002 var det første år, hvor den tyske kæde betalte selskabsskat i Danmark.