Aktiviteten i den kinesiske servicesektor rammer bunden

Aktiviteten i den kinesiske servicesektor er fortsat for nedadgående. Det bekræfter den seneste læsning for indekset for Kinas servicesektoren foretaget af HSBC Holdings og Markit Economics.

Juli-dataene viser et indeks på 50, hvilket er det laveste siden statistikken blev oprettet i november 2005. Juni viste et indeks på 53,1 i juni.

Dataene er i tråd med weekendens officielle opgørelse fra National Bureau of Statistics og China Federation of Logistics and Purchasing der viste et fald i indkøbschefernes indeks for sevicesektoren til 54,2 i juli fra 55,0 i juni.

- Både indekset for nye og bestående forretninger indeks faldt fra niveauerne i juni. Den vigende udvikling i de samlede tal afspejler sandsynligvis virkningen af den igangværende afmatning i ejendomssektoren i mange byer, noterer økonom Hongbin Qu fra HSBC.

Han pointerer, at erhvervslivets forventningsindeks ligger stabilt og venter, at servicesektoren vil få støtte fra opsvinget i investeringerne i de kommende måneder.

Den samlede PMI-indikator for såvel fremstilling som service landede på 51,6 i juli efter et fald fra junis 15-måneders højdepunkt på ned fra 52,4.

- Men dagens data peger på behovet for fortsat politisk støtte til at opveje korrektionen i ejendomspriserne og konsolidere det økonomisk opsving, skriver Hongbin Qu.

Det er primært den kinesiske regerings investeringer i infrastruktur som jernbaner og undergrundsbaner, der står bag den forsat ekspansive aktivitet i det samlede indeks. Men der stilles spørgsmålstegn ved, om det er nok, til at imødegå krisen på ejendomsmarkedet, der af Den International Valutafond vurderes som værende den største kortsigtede risiko for den kinesiske økonomi.

Salget af - og priserne på - boligejendomme har været faldende på det seneste, hvilket rammer den almindelige kinesiske forbruger.

Ejendomsmarkedet står i henhold til skøn fra UBS for mere end en fjerdedel af den samlede efterspørgsel i økonomien.